בדיקת שמיעה בילודים במרכז הרפואי זיו הינו באיכות ורמה בינלאומית

קריטריונים בינלאומיים קבעו: הסקר לבדיקת שמיעה בילודים במרכז הרפואי זיו הינו באיכות ורמה בינלאומית

המחקר שנערך במחלקת אף-אוזן-גרון פורסם בספרות הרפואית העולמית

תוצאות מרשימות לסקר השמיעה בילודים במרכז הרפואי זיו. מחקר שערך צוות חוקרים מהמרכז הרפואי זיו בצפת בראשות ד"ר פיטר גילבי, מנהל יחידת אף אוזן וגרון ופורסם בספרות הרפואית העולמית מגלה, כי איכות סקר השמיעה ביילודים המתקיים במרכז הרפואי זיו הינה ברמה בינלאומית גבוהה ביותר, זאת בהשוואה לקריטריונים בינלאומיים המקובלים במרכזים הרפואיים המובילים בעולם.

קיומו של ליקוי שמיעה משמעותי בלידה עלול להשפיע לרעה על רכישת שפה, התפתחות שכלית וכן על הישגים בלימודים ועל התפתחות חברתית-רגשית תקינה. ידוע כי 2-3 מכל אלף יילודים סובלים מליקוי שמיעה מולד או שליקוי כזה יופיע בגיל הילדות המוקדמת. ילדים אשר אצלם מזוהה ליקוי השמיעה עד גיל חצי שנה ועוברים שיקום שמיעתי כנדרש, מתפקדים טוב במידה ניכרת בהשוואה לילדים אשר ליקוי השמיעה מתגלה אצלם בגיל מבוגר יותר. על כן, ישנה חשיבות גדולה לגילוי המוקדם.

מתחילתה של שנת 2010 הורה משרד הבריאות על קיום תכנית סקר שמיעה ביילודים אשר תפעל בכל בתי החולים בארץ. גם במרכז הרפואי זיו נערכו לביצוע משימה חשובה זו.

בחלוף כשנתיים מתחילת הפעלת התכנית, נערך במחלקת אף-אוזן-גרון במרכז הרפואי זיו המחקר, במטרה לבדוק התכנית החדשה ביחס למרכזים רפואיים אחרים בארץ ובעולם, על פי מדדי איכות בינלאומיים של תכניות סקר שמיעה. במסגרת המחקר נסקרו  5496 יילודים שנולדו במרכז הרפואי זיו מתחילת הפעלת התכנית, מתוכם השלימו את הסקר 95% מהיילודים. לאחר השלמת תהליך הסקר, הופנו 270 יילודים להמשך בדיקות בחשד לקיום ליקוי שמיעה. מתוכם, רק ב- 7 מקרים אותר ליקוי שמיעה מולד. מספרים אלה מציבים את תכנית הסקר במרכז הרפואי זיו בשורה אחת עם תכניות סקר במרכזים רפואיים מובילים בעולם, בהם פועלת התכנית כבר שנים רבות. בנתונים בולט במיוחד האחוז הגבוה של הילדים המגיעים לבירור שמיעתי מקיף מתוך כלל הילדים אשר לא עברו בהצלחה את בדיקת הסקר – בארצות-הברית עומד אחוז זה על 50% בלבד ואילו במרכז הרפואי זיו על 80% (!).

ד"ר פיטר גילבי, מנהל מחלקת אף-אוזן-גרון במרכז הרפואי זיו אומר, כי בדיקת סקר השמיעה נערך בילודים, במהלך הימים שלאחר הלידה וכי הבדיקה אינה כואבת ואינה מזיקה בשום צורה. "היתרונות לבדיקת סדק השמיעה בכל הילודים, הינו מחויב המציאות, אך לצערי עדיין ישנם המסרבים מסיבות שונות להשתתפות ילדם בסקר. בתקופת המחקר 162 ילדים לא נסקרו מסיבה זו, וחבל שכך. חשוב לי להדגיש כי מדובר בבדיקה מהירה, שאינה מכאיבה לתינוק, עם תוצאות מידיות הנמסרות להורים ונרשמות בגיליון הרפואי" אומר ד"ר גילבי.

עוד מוסיף ד"ר גילבי, כי התוצאות המצוינות של איכות הסקר נזקפות במידה רבה מאד הודות למאמציהן של צוות קלינאיות התקשורת במכון השמיעה במרכז הרפואי זיו, בניהולה של הגב' כרמי קראוס.

Exit mobile version