בי"ח זיו: כירורג דחה ניתוח לבוקר – החולה מת

Sample image
Sample image

חולה בן 71 הגיע לניתוח דחוף בבית החולים זיו בצפת – אך הכירורג שטיפל בו החליט לדחות את הניתוח לשעות הבוקר. ועדת בדיקה שמינה משרד הבריאות מצאה כי ההחלטה הייתה "תמוהה". כעת נוקט המשרד בצעדים משמעתיים כנגד המנתח

ועדת בדיקה של משרד הבריאות המליצה לנקוט בהליך משמעתי כנגד כירורג מבית החולים זיו בצפת. הסיבה: הוא דחה לשעות הבוקר ניתוח דחוף בחולה בסרטן שלפוחית השתן, שאמור היה להתבצע ערב קודם. החולה, בן 71, מת יומיים לאחר הניתוח בשל זיהום בדם. עם זאת, הוועדה מצאה כי העיכוב בניתוח "לא היה הגורם היחיד" למותו של החולה.

בוועדה מטעם משרד הבריאות היו חברים שני רופאים ועורך דין, ששמותיהם הוסתרו על ידי משרד הבריאות. הוועדה שמעה את עדויותיהם של חמישה כירורגים מבית החולים זיו ושל אשתו ובנו של החולה שמת.

הרופא טען: "אין סימני סבל ברורים"

החולה התאשפז לפני כשנתיים בבית החולים זיו בצפת בשל כאבי בטן ועלה חשד כי הוא סובל מחסימת מעי חלקית. ביום השני לאשפוזו עבר בדיקת CT, שבה נמצאה חסימה שלמה של המעי. במקביל הוא סבל באותו היום מדופק מואץ וחום גופו עלה. למרות הממצאים הללו, אמר הרופא המטפל בעדותו בפני הוועדה כי החליט לדחות את הניתוח לשעות הבוקר, משום שהחולה לא התלונן על כאבים ו"אין סימני סבל ברורים". חברי הוועדה ציינו כי "החלטה זו תמוהה לאור הסימנים הקליניים המלמדים כי בבטן עלול להתרחש סיבוך רציני לחסימת המעי".

בניתוח שנערך למחרת נמצאה חסימה במעי ואירעה התנקבות של המעי הדק. לקראת סוף הניתוח מצבו של החולה הידרדר, הוא הועבר ליחידה לטיפול נמרץ ומת כעבור יומיים בעקבות זיהום בדם. חברי הוועדה מתחו ביקורת על הנוהל הרווח בבית החולים זיו לתת אנטיביוטיקה במקרים של חסימת מעיים והובהר כי הוא "פסול מיסודו".

למשפחתו של הנפטר היו טענות רבות לא רק על התפקוד המקצועי של הצוות הרפואי, אלא גם על היחס שניתן להם ולנפטר. בין היתר טענו כי כששאלו למה לא נערך הניתוח בלילה אמר המנתח כי הוא "רואה טוב יותר באור יום" וכי בהזדמנות אחרת נאמר להם כי הם "יכולים לקחת את החולה ולעוף מכאן".

הוועדה ביררה את הדברים מול הרופאים, ואלו טענו כי נאמרו דברים שונים לחלוטין. בנושא הניתוח בבוקר הוסבר למשפחה, לטענת הרופאים, כי "מעדיפים לנתח בבוקר, כשכל הצוות נמצא וזמין" ולגבי המשפט השני נטען שנאמר "אם אתם מעוניינים להעביר את החולה לבית חולים אחר – מבחינתנו אין בעיה". חברי ועדת הבדיקה התרשמו כי הטענות "נובעות מחוסר תקשורת נאותה" והמליצו לשפר את הנושא ולתעד את כל האינטראקציות בין המשפחה לצוות הרפואי.

לאור ממצאי הועדה החליט פרופ' חיים הרשקו, נציב קבילות הציבור במשרד הבריאות, לנקוט צעדים משמעתיים כנגד המנתח.

מבית החולים זיו נמסר: "צר לנו על מותו של החולה, אשר היה מוכר לצוות הרפואי. הנושא נבדק עקב פניית המשפחה. נציב תלונות הציבור של משרד הבריאות העביר המלצה למנכ"ל משרד הבריאות ואנו ממתינים לשיקול דעתו. המקרה נבדק גם על ידינו. יש לציין כי השיקול לדחיית ניתוחו של האיש היה בשל הרקע הרפואי הכולל מספר מחלות קשות, כולל הקרנות, כפי שגם מציין משרד הבריאות, וכן עקב מצבו הקשה בהגיעו לבית החולים.

בשל המצב המורכב וחום גבוה שהיה שרוי בו החולה, הוחלט לאחר התייעצות הרופאים להמתין לייצוב ואיזון מצבו ודחיית הניתוח למספר שעות מאוחר יותר. לדעת הרופאים במצבו הקשה לא התאפשרה התערבות כירורגית. החולה היה בהשגחה צמודה וטיפול לאורך כל השעות הללו, ועד לניתוח. שיקולים לדחיית התערבות כירורגית נלקחים על ידי הצוות הרפואי בכובד ראש, במיוחד בקרב חולים בעלי מספר מחלות קשות ומורכבות".

Exit mobile version