בעיריית צפת לא מפרסמות נתוני איכות הסביבה

כך עולה מבדיקה שערכה עמותת שקיפות בינלאומית-ישראל. ב-50 רשויות ברחבי הארץ עולה, כי רק חמש רשויות – 10% – עומדות בכל התנאים של חוק חופש המידע.

הרשויות בתחתית הרשימה הן צפת, בית"ר עלית, יקנעם עלית ומגדל העמק. מעט מעליהן נמצאות יהוד-מונוסון, יבנה ואור יהודה. עיריות נוספות שנמצא שהן עומדות בכל התנאים של חוק חופש המידע הן חיפה, הרצליה ובאר שבע.

הרשות שקיבלה את הציון הגבוה ביותר – 91 – היא עיריית ירושלים.

מטרת הבדיקה שערכה העמותה היא בחינת שקיפות וזמינות המידע המצוי באתרי אינטרנט של 50 רשויות מקומיות לאזרח. ניתוח המידע נעשה על פי 15 קריטריונים שונים, אשר בחנו את זמינות המידע ומידת היכולת של האזרח לקבל אינפורמציה לגבי פעילותה של הרשות המקומית.

אחד הנתונים החמורים העולים מן הבדיקה הוא, כי מעל 70% מהרשויות שנבדקו (36 מתוך 50), אינן מפרסמות נתוני איכות סביבה, כמחויב על פי התיקון לחוק חופש המידע.

כמו כן, רק מעט יותר ממחצית מהרשויות שנבדקו (30 מתוך 50) מפרסמות באתר האינטרנט שלהן דו"ח שנתי, כמתחייב על פי חוק חופש המידע.

בחינת פרמטר פרסום התקציב העירוני השנתי העלה, כי 36% מהרשויות שנבדקו (18 מתוך 50) לא העלו מידע זה לאתר האינטרנט שלהן. חשוב לציין כי גם התקציבים אשר כן פורסמו אינם נגישים בפורמט אקסל, המאפשר בחינה אמיתית של התקציב.

נתונים חיוביים העולים מהבדיקה מראים, כי 84% מהרשויות (42 מתוך 50) פרסמו באתר האינטרנט שלהן פרוטוקולים של דיוני ועדת התכנון המקומיות. כמו כן, 96% מהרשויות שנבדקו (48 מתוך 50) פרסמו פרוטוקולים מתוך ישיבות המועצה.

נתון נוסף מתייחס לפרסום תכנית אתיקה וטפסי ניגודי עניינים . עיריית בת-ים היא היחידה מכלל הרשויות שנבדקו אשר פרסמה באתר תכנית אתיקה. בנוסף, אף לא רשות אחת מבין הרשויות שנבדקו לא פרסמה טפסי ניגודי עניינים של חברי המועצה.

השנה נעשתה הבדיקה בשיתוף מכון האינטרנט של אוניברסיטת תל-אביב אשר בחן באיזו מידה מספקים אתרי האינטרנט שרותים מקוונים לתושבים בקרב 200 רשויות מקומיות. בדיקה זו העלתה, כי העיריות המובילות בממשל זמין, נגיש ושקוף לתושבים הן חיפה, ת"א, אשדוד, ירושלים וראשון לציון.

גליה שגיא, מנהלת עמותת שקיפות בינלאומית-ישראל: "זו השנה השלישית שאנו מקיימים את הבדיקה ולצערי אנו ממשיכים לראות כי השלטון המקומי עדיין אינו ממלא את לשון חוק חופש המידע ופוגע בכך בזכויות התושבים. השקיפות היא כלי בידי הרשויות להגביר אמון ובידי התושבים לפקח על השימוש בכספי המיסים שלו השקיפות היא כלי בידי הרשויות להגביר אמון ובידי התושבים לפקח על השימוש בכספי המסים שלו יש לשאוף ולקוות כי שני הצדדים ישכילו להשתמש בכלי חשוב זה".

לדברי ד"ר רונית פוריאן לוקץ', מאוניברסיטת תל-אביב, "רמת האתר לא קשורה למאפיינים כמו העשירון הסוציואקונומי של תושבי הרשות המקומית או המרחק שלה ממרכז הארץ. אומנם קיים קשר בין גודל התקציב לאיכות האתר, אך בהחלט ניתן לראות רשויות בעלות תקציב נמוך שמפעילות אתרים שמטרתם הידוק הקשר עם התושבים".

עמותת שקיפות בינ"ל-ישראל הוקמה ב- 1999, כדי לקדם את השקיפות והאתיקה בציבוריות הישראלית. שקיפות בינלאומית ישראל, היא שלוחה של ארגון TI העולמי
(Transparency International) , אשר שם לו למטרה להילחם בשחיתות ולקדם את השקיפות והיושרה ברחבי העולם, ולו כ-90 שלוחות ברחבי העולם.

Exit mobile version