בת 18 שהוכשה על ידי נחש צפע טופלה במצב קשה במרכז הרפואי זיו

ד"ר עאמר: הנערה רצה להזעיק עזרה והריצה גרמה לזירוז פעולת הארס
מירב זמיר המקסימה בת ½18 מגדרה, הוכשה בסוף-השבוע שעבר על ידי נחש צפע והובהלה במצב קשה לטיפול במרכז הרפואי זיו.

צוות הרופאים ייצב את מצבה בעזרת נסיוב ולאחר הטיפול הממושך היא הועברה  להמשך טיפול והשגחה במחלקה לטיפול נמרץ כללי למשך מספר ימים ושוחררה לביתה בהמשך השבוע במצב טוב.

זמיר הגיעה בסוף השבוע האחרון עם חבריה, המשרתים בשנת שירות מטעם מכבי צעיר בבת ים, לטיול סוף-שבוע בגליל. הם הקימו מחנה סמוך לכפר בלום, שם התכוונו לבלות את הלילה. בשלב מסוים הלכה מירב עם זוג חברות לטיול בסמוך לנהר הירדן. עקב מזג האוויר הצונן, חזרה לבדה להביא בגד ארוך. לפתע חשה כאב חד וחזק בקרסול רגל שמאל והבינה מיד שהוכשה על ידי נחש. מתוך אינסטינקט, רצה לכיוון המחנה, קראה לעזרה ואף הספיקה לספר לחובש מה אירע לפני שהתעלפה ופונתה באמבולנס לטיפול במרכז הרפואי זיו.

ממיטתה במחלקה לטיפול נמרץ כללי במרכז הרפואי זיו סיפרה זמיר: "זה היה ערב חשוך, נעלתי סנדלים כאשר לפתע חשתי כאב חזק מאוד בקרסול, נבהלתי מאוד, כי הייתי רחוקה מהמחנה ולא היה איתי טלפון נייד, לכן גם רצתי לכיוון המחנה וקראתי לעזרה. הסברתי לחובש מה קרה, הוא טיפל בי והזעיק אמבולנס. אני זוכרת במעורפל את הנסיעה באמבולנס בה חשתי ממש ברע וכנראה התעלפתי. בבוקר למחרת כשהתעוררתי במרכז הרפואי זיו כבר הרגשתי הרבה יותר טוב. אמא שלי, שהגיעה מהבית לצידי והצוות הרפואי מטפל בי במסירות".

אמה של מירב, דבורה זמיר, רופאה במקצועה הגיעה מגדרה למרכז הרפואי זיו בצפת לשהות לצד בתה. "אני מודה לצוות הרפואי על הטיפול המסור והטוב המוענק לביתי ועל היחס החם והנהדר ששתינו מקבלות, זה בהחלט משפר את ההרגשה ומחיש את ההחלמה לאחר חוויה מבהילה כזו" אמרה.

ד"ר חוסיין עאמר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז הרפואי זיו אומר, כי הנערה הובאה לחדר המיון כאשר היא במצב קשה עם לחץ דם נמוך והכרה מעורפלת. "הנערה קיבלה טיפול מיידי באנטי-סרום ועירוי נוזלים לייצוב מצבה עם הגיעה. מאחר והנערה רצה להזעיק עזרה לאחר שהוכשה, גרמה הריצה לזירוז פעולת הארס ולכן מצבה התדרדר במהירות. לאחר הטיפול הראשוני בחדר המיון מצבה התייצב והיא הועברה להמשך טיפול והשגחה במחלקת טיפול נמרץ כללי" אומר ד"ר עאמר.

עוד מוסיף ד"ר עאמר, כי בעונה זו של השנה הנחשים יוצאים ממחילותיהם והם מלאי ארס לאחר שנת החורף. "יש להקפיד לנעול נעליים סגורות במהלך טיולים בשטח ולהימנע מהליכה בסבך והזזת אבנים. בכל מקרה של הכשה יש לפנות מיידית את הנפגע לקבלת טיפול רפואי ועד הגעת צוות רפואי או פינוי לבית חולים יש להשכיבו ולהרגיעו מאחר ועלייה בדופק ובלחץ דם מזרזת את התפשטות הארס בגוף. בתור טיפול ראשוני חשוב לקבע את הגפה הפגועה ולשטוף את אזור ההכשה במים. בשום מקרה אין לחתוך את הפצע, אין למצוץ את הדם במקום ההכשה, אין לקשור את הגפה, אין לבצע חסימת עורקים, אלא רק לקבע את הגפה שתזוז מעט ככל האפשר. בשום אופן אין לרוץ מאחר והריצה מזרזת את זרימת הארס בגוף. אין להניח קרח ישירות על מקום ההכשה, אין לקחת משכך כאבים ולשתות שתייה חריפה. חשוב ביותר לנסות ולזהות את סוג הנחש, צבעו ומאפייניו. זיהוי הנחש יסייע לרופאים בטיפול בנפגע" אומר ד"ר עאמר.

Exit mobile version