דוח מבקר המדינה בנוגע לעיר צפת

משרד מבקר המדינה בדק בחודשים מאי עד ספטמבר 2023 (להלן – תקופת הביקורת) כמה היבטים בנוגע לפעולות שנקטו הרשויות המקומיות במסגרת הטיפול במפגעי רעש במרחב העירוני בתחום שיפוטן בשנים 2019 – 2023 ולצמצום הישנותם בעתיד. הבדיקה נעשתה בארבע עיריות: נתניה, עפולה, פתח תקווה וצפת (להלן – הרשויות שנבדקו). בדיקות השלמה נעשו במשרד להגנת הסביבה ובמשטרת ישראל.

בין היתר נבדקו הגורמים ברשויות האחראים לטיפול במפגעי הרעש, ובכלל זה נבדקו השימוש בתקציב והקשר שלהם עם הציבור; קיומם של חוקי עזר רלוונטיים לטיפול ברעש; ופעולות הפיקוח והאכיפה שנקטו הרשויות למניעה ולצמצום של המפגעים ולמניעת הישנותם.

כמו כן, נעשה ניתוח מרחבי של פניות התושבים למוקדים העירוניים של הרשויות שנבדקו בנושא מפגעי רעש. הנתונים שנאספו מהמוקדים העירוניים מופו באמצעות תוכנת מידע גיאוגרפי (GIS) לצורך איתור דפוסים הנוגעים לפריסתם ולסוגי המפגעים הנפוצים במרחב העירוני. כמו כן נותחו הפניות למוקדים העירוניים באמצעות תוכנת OTC המשמשת לניתוח טקסט פתוח – לצורך זיהוי מפגעי הרעש העיקריים שבגינם פנו התושבים ברשויות שנבדקו למוקדים העירוניים.

הרשויות שנבדקו – סקירה כללית

ארבע הרשויות המקומיות שנבדקו נבדלות זו מזו, בין השאר, בשטח תחום שיפוטן, באוכלוסייתן, במרקם הפיזי, במתאר התכנוני, בדירוג הניהול הפיננסי ובמבנה הארגוני שלהן. בלוח שלהלן מפורטים נתונים כלליים עליהן.

מבדיקת משרד מבקר המדינה עולה כי בשנים 2019 – 2023 (עד תום חודש ספטמבר) התקבלו במוקד העירוני של עיריית צפת 753 פניות בנושא מפגעי רעש – 23 מהפניות התייחסו לפעילות יזומה של השיטור העירוני בנוגע לאכיפת החוק בעניין הקמת רעש בדירות אירוח בעיר (כלומר אין מדובר בפנייה של תושב).

בביקורת עלה כי בתקופה של כשנתיים וחצי – בין תחילת שנת 2021 ועד ספטמבר 2023 – התקבלו במוקד 100 של המשטרה כ-3,500 פניות על מפגעי רעש בצפת, וכי במוקד העירוני של עיריית צפת התקבלו באותה תקופה 286 פניות בלבד בנושא.

הבדיקה העלתה כי עיריית צפת לא ביצעה מיפוי מרחבי של מפגעי הרעש בתחומה ולא הפיקה ממנו לקחים להתמודדות עימם.

משרד מבקר המדינה ממליץ לעיריית צפת לבחון את אופן הפעלת המוקד העירוני שלה, בין השאר כדי לבחון מדוע התקבלו במוקד העירוני פניות מעטות בנושא רעש בהשוואה למספר הפניות למשטרה בנושא.

 

מהתרשים עולה כי המוקד העירוני אינו מסווג את מרבית הפניות אליו בנושא רעש (64% מהן), וכך למעשה אין באפשרות העירייה לנתח את פניות התושבים בנושא מפגעי רעש לפי סוגם כדי לזהות מגמות ודפוסים שיסייעו לשיפור הטיפול במפגעים אלה. עוד עולה כי מרבית הפניות שכן סווגו נוגעות למפגעי רעש במקום ציבורי (20%) ולמפגעי רעש מבית או מחצר (15%).

מומלץ כי עיריית צפת תפעל לסיווג של מפגעי הרעש לפי סוגם, דבר אשר יסייע לה בהתמודדות מועילה יותר עם מפגעי הרעש בתחום שיפוטה.

מבדיקת מספר דוגמאות (שנבחרו באקראי) של התהליך לטיפול בפניות בנושאי רעש לעיריית צפת עולה כי בשמונה מתוך 15 הדוגמאות לפניות בנושאי רעש, סווגה הפנייה כ"טופלה" אף שלא נבדקה בפועל (הפנייה הועברה למשטרה, המפגע לא נמצא, או שלא ניתן לאכוף את החוק בעניינו). נוסף על כך, הבדיקה העלתה כי למוקד אין זמן תקן לטיפול במפגעי רעש.

מומלץ כי עיריית צפת תקבע זמן תקן לטיפול במפגעים סביבתיים בכלל, ובמפגעי רעש בפרט, וזאת כדי לייעל את ההתמודדות עימם. עוד מומלץ כי עיריית צפת תפעל לסיווג מדויק של סטטוס הטיפול בפניות התושבים בנושאי מפגעי רעש, לצורך ניתוח מועיל ופיקוח על הטיפול בהם.

בצפת לא נקבע זמן תקן לטיפול בפניות מפגעי רעש ובנוגע למרביתן (64%) לא בוצע סיווג של סוג הרעש. ניתוח הפניות מצביע על האפשרות שזמני התקן שנקבעו ארוכים מדי לטיפול בפניות במפגעי רעש, וכי ייתכן שיש מחסור הן במשאבים לטיפול במפגע בעת היקרותו והן במשאבים למניעתו בעתיד. עוד עלה כי הרשויות שנבדקו לא ביצעו ניתוחי מידע של פניות התושבים או פעולות יזומות לאכיפה במוקדי רעש עירוניים אלא נתנו מענה לפניות שהתקבלו.

מומלץ כי בעיריית צפת יבצעו ניתוחים מרחביים של פניות התושבים למוקד על מפגעי רעש על כלל התוכן המופיע בהן על מנת שיוכלו לזהות את המפגעים הבולטים המטרידים את תושביהן, יזמו פעולות לאיתור מפגעים, ימקדו את מאמציהן כדי לייעל את הטיפול שלהן במפגעים אלה ויבחנו את הדרך להגברת האכיפה.

הבדיקה העלתה כי שלוש מהרשויות שנבדקו – נתניה, עפולה ופתח תקווה – הקימו ועדות לאיכות הסביבה, ואילו עיריית צפת לא הקימה ועדה כזו.

על עיריית צפת להקים ועדה לאיכות הסביבה כנדרש בפקודת העיריות על מנת שתוכל למלא את תפקידה המרכזי בתכנון ובייזום של פעילויות בתחומים הנוגעים להגנת הסביבה.

עיריית צפת מסרה בתשובתה מאפריל 2024 למשרד מבקר המדינה כי נושא קיום ישיבות ועדת איכות סביבה יועלה בישיבות העבודה הראשונות של הנהלת העיר החדשה.

הסמכת פקחים סביבתיים

הרשויות המקומיות רשאיות להסמיך מבין עובדיהן פקחים סביבתיים (מכוח חוק סמכויות פקחים) ככלי אכיפה נוסף העומד לרשותן. בסמכות הפקח הסביבתי לאכוף מכלול של חוקים בתחום איכות חייהם וסביבתם של תושבי הרשויות המקומיות. לפיכך, באמצעות הסמכת פקחים סביבתיים, הרשויות יכולות להגביר את האכיפה בנושא מפגעים סביבתיים בכלל, ובנושא מפגעי רעש בפרט.

הבדיקה העלתה כי נכון למועד סיום הביקורת בעיריית צפת לא הסמיכו פקחים סביבתיים.

אי-הסמכת פקחים סביבתיים פוגעת ביכולתן של הרשויות המקומיות לאכוף את החוקים והתקנות בעניינן של עבירות רעש בתחום שיפוטן.

משרד מבקר המדינה מציין לחיוב את עיריית נתניה שהסמיכה 15 פקחים לאכיפת חיקוקי סביבה. באמצעות הסמכת פקחים סביבתיים הרשויות יכולות להגביר את האכיפה בנושא מפגעים סביבתיים בכלל, ובנושא מפגעי רעש בפרט.

מומלץ כי בעיריית צפת יפעלו להסמכת פקחים סביבתיים על מנת שיוכלו לאכוף טוב יותר חוקים ותקנות בעניינם של מפגעים סביבתיים בכלל, ועבירות הרעש בפרט, בתחום שיפוטה. 

עיריית צפת: הבדיקה העלתה כי למועד סיום הביקורת עיריית צפת לא הקימה יחידה סביבתית.

מומלץ כי עיריית צפת תקים יחידה סביבתית, אשר תסייע לה בהתמודדות עם מפגעים סביבתיים במרחב העיר בכלל, ועם מפגעי רעש בפרט.

עיריית צפת השיבה למשרד מבקר המדינה כי הנושא של הקמת יחידה סביבתית יועלה בישיבות העבודה הראשונות של הנהלת העירייה החדשה.

מאחר שעיריית צפת לא הקימה יחידה סביבתית, היא לא יכלה לנצל את המשאבים הכספיים שהעמיד המשרד להגנת הסביבה במסגרת הקולות הקוראים לטיפול במפגעים סביבתיים בכלל, ובמפגעי רעש בפרט.

מומלץ כי לאחר שעיריית צפת תקים יחידה סביבתית, היא תפעל לניצול המשאבים הכספיים במסגרת הקולות הקוראים ליחידות הסביבתיות שמפרסם המשרד להגנת הסביבה. זאת על מנת שתוכל לטפל כראוי בתחום שיפוטה במפגעים סביבתיים בכלל ובמפגעי רעש בפרט.

עיריית צפת השיבה למשרד מבקר המדינה כי לאחר הקמת יחידה סביבתית יועלה הנושא של ניצול המשאבים הכספיים והקולות הקוראים בישיבות העבודה הראשונות של הנהלת העירייה החדשה.

מהבדיקה עלה כי למועד סיום הביקורת עיריית צפת חוקקה חוק עזר ונמצאת בתהליך לעדכונו.

מנתוני הלוח עולה בין היתר כי עיריית נתניה יכולה להשית קנסות על עבירות רעש שנקבעו בחוק העזר שלה. נכון למועד סיום הביקורת בעיריית צפת לא כללו את חוק העזר שלהן בצו העיריות ובכך ביטלו, הלכה למעשה, את האפשרות הקיימת בחוק העזר להטיל קנסות מכוחו.

מומלץ כי בעיריית צפת יבחנו את השימוש בהטלת קנסות מכוח חוקי העזר שלהן לטיפול במפגעי רעש, ולצורך כך יכללו את החוקים בצו העירייה.

מהנתונים המוצגים לעיל עולה כי בעיריית צפת לא ניצלו באופן יעיל את היכולת לפקח ולהשית קנסות באמצעות פקחי הרשות המקומית באופן שיישמר ואף ישפר את יכולתה לספק שירות איכותי לתושביהן. לעיריית צפת יש חוק עזר עירוני הנמצא בתהליכי עדכון, אך יחידות האכיפה של העירייה לא רשמו אף דוח קנס על הקמת רעש בשנים שנבדקו.

מומלץ כי בעיריית צפת ינהלו מעקב אחר אכיפתם של מפגעי רעש בתחומה; יפעלו בכל האמצעים העומדים לרשותן לביצוע אכיפה יעילה של מפגעי רעש – לרבות חיקוק של חוקי עזר ועדכון של צווי הקנסות; וירשמו דוחות ויגבו קנסות ככל שהדבר מתאפשר – וזאת כדי לשמר את איכות השירות שהן מעניקות לתושביהן.

מהבדיקה עלה כי במועד סיום הביקורת בעיריית צפת הקימו מועצה לאכיפה.

מסקירת הפרוטוקולים של ישיבות הסיכום התקופתיות של המועצה לאכיפה של עיריית צפת בשנים 2019 – 2022 עלה כי נושא ההתמודדות עם מפגעי רעש נדון בשלוש פגישות: בשתי ישיבות נידונו דרכים להתמודדות עם מפגעי רעש מדירות אירוח בעיר (ובייחוד בשכונת נוף כינרת); ובפגישה אחת הוצבה מטרה להפחתת אירועי רעש מדירות מגורים ובמקומות ציבוריים ב-10%.

עלה כי העירייה ציינה בישיבות שנסקרו כי הפחתת מפגעי הרעש הוא אחד היעדים של גורמי האכיפה בעיר. עם זאת, העירייה לא הציבה יעדים אופרטיביים להתמודדות עם מפגע הרעש מדירות אירוח.

מממצאי הביקורת עלה, כי עיריית צפת הגישה בקשה להוצאת צו הפסקה שיפוטי בעניינה של דירת אירוח מסוימת, לשם הפסקת השימוש במקרקעין כדירה להשכרה לטווח קצר ולסגירתה של "וילת אירוח ללא היתר" הבקשה הוגשה באמצעות הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בצפת על בסיס הטענה כי הדירה הושכרה לטווח קצר כדירה למטרות נופש, אולם המשתמשים בה גרמו לרעש ולמטרד, הפריעו לדיירי השכונה וגרמו לשיבוש חייהם באופן בלתי נסבל.

משרד מבקר המדינה ממליץ לעיריית צפת לגבש אמצעים נוספים להתמודדות עם מפגעי הרעש הנובעים מהסבת דירות מגורים לדירות אירוח, תוך קביעת יעדים מדידים שיאפשרו לה לעשות בקרה על מידת יעילותם של אמצעים אלה להתמודדות עם המפגעים.

פעולות אכיפה יזומות של היחידות הסביבתיות

כתנאי לקבלת תמיכות מהמשרד להגנת הסביבה במסגרת הקולות הקוראים שהוא מפרסם, נדרשות היחידות הסביבתית לאשר תוכנית עבודה שנתית ולשלוח למחוז האחראי להן במשרד דוחות חצי-שנתיים על ביצוע תוכנית העבודה שסוכמה. כדי להיות זכאית לתמיכה כלשהי, על היחידה הסביבתית המבקשת לבצע את מלוא הפעילויות שאושרו בתוכנית העבודה שלה.

עיריית צפת: באתר המרשתת של עיריית צפת לא נמצאו דוחות מדידות רעש.

מומלץ כי עיריית צפת תערוך מדידות רעש ותפרסם את ממצאיהן באתר המרשתת שלה.

מנתוני הלוח עולה כי עיריית צפת לא פרסמה לציבור מידע סביבתי באתר המרשתת שלה כדרש בחוק חופש המידע ובתקנותיו.

על עיריית צפת להציג לציבור מידע סביבתי בכלל ובנושא מפגעי רעש בפרט כנדרש באתר המרשתת שלה ובכל אמצעי תקשורת הדרוש לשם כך.

עיריית צפת השיבה כי נושא פרסום מידע סביבתי לציבור באתר המרשתת שלה, כנדרש על פי חוק חופש המידע ותקנותיו, יועלה בישיבות העבודה הראשונות של הנהלת העירייה החדשה.

Exit mobile version