הישג בנלאומי לבית ספר בצפת

במסגרת שנת הכימיה הבינלאומית, שנת 2011, השיקה אוניברסיטת ווטרלו בקנדה פרויקט יחיד מסוגו, שמטרתו בנייה ייחודית ויצירתית של הטבלה המחזורית. עיצובה המחודש של הטבלה המחזורית ישלב לראשונה, בנוסף לשמות היסודות ומספרם, מוטיב גרפי המבוסס על תכונותיו של היסוד הכימי ומתאר אותן.

בכדי לבנות את הטבלה, נשלח קול קורא עולמי לתלמידי כימיה בכל הפרובינציות והטריטוריות בקנדה, ארצות הברית ו-14 מדינות נוספות ברחבי העולם. בניית הטבלה נועדה להיות מאמץ שיתופי חוצה גבולות ורב-לאומי, בכדי לייצג את האוניברסאליות של מדעי הכימיה. לכל בית ספר שביקש להתמודד בפרויקט הוקצה יסוד כימי, והוא התבקש להציגו בצורה אומנותית, אך תוך כדי ייצוג של תכונותיו המדעיות. העיצובים שנבחרו שולבו לכדי טבלה מחזורית חדשנית וייחודית, המספקת אלמנטים חזותיים המפרשים את תכונות היסוד.

בית הספר הרב-תחומי בגין צפת של קבוצת עמל הגיש הצעה ליסוד מספר 70, הקרוי איטרביום. במסגרת התהליך, למדו התלמידים את היסוד ואת תכונותיו, סיכמו את המאמרים הכתובים עליו בשפה האנגלית, עיצבו סקיצה המשלבת אלמנטים המייצגים את תכונותיו העיקריות, ולבסוף יצרו את הציור המוגמר. בתהליך השתתפו תלמידים הלומדים במגמת הכימיה ובמגמת האומנות בבית הספר, בכדי להביא לידי ביטוי את הדואליות בין המדע לאומנות הטמונה בפרויקט.

בשבוע האחרון התבשר בית הספר כי העיצוב שהגיש נבחר לייצג את היסוד איטרביום וישולב בטבלה המחזורית החדשה. יצוין שביה"ס הרב-תחומי בגין צפת הינו בית הספר היחיד בארץ שהצעתו התקבלה, ובעצם מהווה את הייצוג היחידי של ישראל בטבלה.

מנהל בית הספר הרב-תחומי בגין צפת של קבוצת עמל, מר עופר זפרני, מוסר כי "היה זה כבוד גדול לקחת חלק בפרויקט בסדר גודל כזה, המקשר בין תלמידים ברחבי העולם החולקים סקרנות ורצון ללמוד, כמו גם בין תלמידים מדיסציפלינות שונות כמו המדעים והאומנויות. אנו נרגשים מאוד שהעיצוב של תלמידי ביה"ס הרב-תחומי בגין נבחר, ועוד יותר גאים שבעקבות זאת ישראל תיוצג בטבלה. היכולת להתמודד מול בתי ספר מכל העולם מעידה על רמתו הגבוהה של בית הספר בתחום המדעים, ועל המסירות וההשקעה של התלמידים וסגל המורים, ואנו מתכוונים לשלב את הטבלה החדשה במסגרת לימודי הכימיה בבית הספר מכאן והלאה."

Exit mobile version