הכינו את גופכם לחורף

רוב האוכלוסייה לוקה במחלות החורף בדרך זו או אחרת, כאשר המחלה הנפוצה ביותר בחורף הינה השפעת, מחלה עונתית שפוקדת אותנו בעיקר בחודשי הסתיו המאוחרים ובמהלך החורף, היא מדבקת מאוד ועוברת דרך שיעול ועיטוש. המחלה נגרמת על ידי נגיף שחודר לדרכי הנשימה וגורם לתופעות כמו חום, חולשה, נזלת, כאבי עצמות וירידה כללית בתפקוד.

נגיף השפעת משתנה בתדירות גבוהה ולכן בכל זמן נתון עלולים להיווצר זנים חדשים, הנגיף 'דוגר' בגוף כמה ימים עד להתפרצות המחלה. המחלה יכולה להסתבך ולגרום לדלקות ריאה ובקבוצת גיל הקשישים אף למוות. כתוצאה מהשפעת מתים בארץ מידי שנה כ- 1,000 איש בקירוב מעל גיל 65 שנה.

החיסון כנגד השפעת ניתן באופן זהה לכלל האוכלוסייה בעולם ומרכיביו נקבעים על ידי ארגון הבריאות העולמי ומותאמים לסוגי הווירוס הצפויים לגרום למחלה באותה שנה.

ד"ר חוסיין עאמר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז הרפואי זיו אומר, כי רצוי להתחסן כנגד המחלה מבעוד מועד משום שהחיסון מונע כ- 70% מהאשפוזים עקב מחלת השפעת ודלקות ריאה ומונע כ- 80% ממקרי המוות מהמחלה. גם אם נחלה במחלה למרות החיסון, היא תהיה קלה יותר וקצרה יותר.

"הדבר החשוב ביותר כנגד השפעת הינו להתחסן כנגד המחלה, במיוחד מעל גיל 65 וכשקיימת מחלה כרונית" אומר ד"ר עאמר.

עוד מוסיף ד"ר עאמר, כי במידה וחשים צורך להתעטש או להשתעל, יש להשתמש בנייר סופג (טישיו) לכיסוי הפנים ולהשליכו לפח מיד לאחר השימוש. כיסוי האף והפה בידיים חשופות גורם לכך שהנגיפים ומחוללי המחלה האחרים נדבקים לידיים ומועברים לאחרים. בכל מקרה, כדאי לשטוף ידיים עם סבון לעיתים קרובות למשך 15-30 שניות ולהשתמש בחומרים מחטאים בעונת החורף, בכדי להשמיד את החיידקים, כל זאת על מנת לצמצם את הסיכויים להידבק או להדביק במחלה.

בנוסף, חשוב לחזק את הגוף, לצרוך מזון בריא ומחזק, לישון שנת לילה טובה של 7-9 שעות ולהפחית צריכת אלכוהול למינימום ועדיף בכלל לא, מכיוון שמחסור בשינה וצריכת אלכוהול מחלישים את המערכת החיסונית. חשוב לא להישאר זמן רב מידי במקומות סגורים וצפופים ולהשתדל לנשום אוויר צח באופן סדיר, בעיקר במזג אוויר קר כשההסקה המרכזית מייבשת את הגוף וגורמת לו להיות פגיע יותר למחוללי ההצטננות והשפעת.

אם בכל זאת נדבקתם בשפעת ממליץ ד"ר עאמר להימנע  מלהגיע לעבודה על מנת לא להדביק אנשים נוספים, לקחת חופשת מחלה ולנוח כמה שיותר. "חשוב להישאר במיטה מתחת לשמיכות, לישון, לנוח ולהזיע. לא כדאי להסתובב בבית, לנקות או לבשל מכיוון שהנזק גדול מהתועלת, הגוף נלחם בשפעת ואפשר לעזור לו באמצעות מנוחה. כיוון שהמחלה מייבשת את הגוף חשוב גם לשתות הרבה נוזלים" אומר ד"ר עאמר.

עוד מציין ד"ר עאמר, כי חשוב להימנע מלגעת בעיניים, אוזניים, אף ופה בידיים לא נקיות מכיוון שכך עוברים החיידקים. "רוב מחלות החורף שאינן מסתבכות יעברו מאליהן ללא סיוע רפואי, למעט אצל קשישים ותינוקות. כמובן שמומלצת שמירה על היגיינה בכדי למזער העברת מחלות מאדם לאדם. במקביל, לאורך כל השנה מומלץ לחזק את הגוף במזון בריא ופעילות גופנית בכדי להיות עמידים יותר פיסית ונפשית לקראת חודשי החורף", אומר ד"ר עאמר.

Exit mobile version