המרכז החדש לבריאות הילד מועמד לפרס רכטר בארכיטקטורה לשנת 2016

מבנה המרכז החדש לבריאות הילד, בית חולים ממוגן לילדים, במרכז הרפואי זיו בצפת, מועמד לפרס רכטר היוקרתי והחשוב בישראל בתחום בארכיטקטורה לשנת 2016. הפרס מוענק פעם בשנתיים, למשרדי אדריכלים, מטעם משפחת רכטר, לזכרם של האדריכלים זאב רכטר ויעקב רכטר ובחסות משרד התרבות והספורט.
המרכז לבריאות הילד, המבנה החדשני של בית החולים הממוגן לילדים, שהוקם בהשקעה של 100 מיליון שקלים ונפתח השנה, תוכנן בהקפדה ארכיטקטונית על ידי משרד האדריכלים ועדיה ויינשטיין, משתלב בטבע ובעל תנופה דינמית הבאה לידי ביטוי בחלוקה למסות שכאילו מרחפות באוויר. הבניין בנוי בטופוגרפיה תלולה, בעל שלוש קומות צמודות לצלע ההר, כאשר הקומה הרביעית כמו "מרחפת" על עמודים מעל הכביש ההיקפי של בית החולים. בקומה זו חודר הטבע והנוף הגלילי, למבנה וממוקמת בו גינה פנימית. חדרי האשפוז פונים לנוף המרשים ולגינה. כל קומה מוצלת בחזיתה על ידי מערכת שוברי שמש אנכיים מבטון, בעוד חזית הקומה שתחתיה שקופה לגמרי.
חלונות הסרט הותאמו לגובהו של ילד השוכב במיטת הטיפולים, המבנה תוכנן בקומה אחת כדי לאפשר לילדים לנוע בחופשיות בכל המחלקה (מאחר שאסור להם להשתמש לבד במעלית), פינות רכות ומתקני חוץ שולבו במתחמים הציבוריים וחדרי הבידוד מוקמו בפינות המבנה כדי להעניק את הנוף המרהיב ביותר למי שזקוק לו ביותר.
המרכז לבריאות הילד במרכז הרפואי זיו, משתרע על פני 6,000 מ"ר בארבעה מפלסים, כולם ממוגנים, כולל מחלקות הילדים, טיפול נמרץ ילדים, חדר מיון לילדים ומרפאות הילדים. הקמת בית החולים הממוגן לילדים במרכז הרפואי זיו, הינה פרי של תכנון ארוך וגיוס משאבים, להם שותפות המדינה, הנהלת המרכז הרפואי זיו ואגודת שוחרי בית החולים ותרומה גדולה של קרן לגאסי ואחרים.
אל"מ (במיל) ד"ר סלמן זרקא, מנהל המרכז הרפואי זיו אומר, כי הוא שמח על מועמדותו של המרכז לבריאות הילד לפרס רכטר המכובד ומודה למשרד הארכיטקטים ויינשטיין-ועדיה על עיצוב מודרני, יפה ופונקציונאלי של המבנה המיוחד והחדיש. עוד מוסיף ד"ר זרקא: "המרכז לבריאות הילד בזיו, כבר משנה את מפת הרפואה בצפון ומציע לראשונה סטנדרט אחר של רמת שירות על בסיס מבנה אשר עוצב בקפידה ובתהליכי זרימה טובים, המאפשר לצוות של זיו להמשיך ולהעניק שירותי רפואה מצוינים לילדי הצפון. המבנה החדש, הכולל בתוכו תכנון מכלול מרחבי טיפול  היוצר הזדמנות מצוינות למתן שירותים חדשים לילדים, כמו טיפול במחלות לב ופתיחת אשפוז יום למחלות הסרטן בילדים והכל תחת קורת גג אחת ובהרמוניה עם שירותים אחרים ובכך הבניין החדש תורם תרומה משמעותית לצמצום הפערים ומתן מענה ראוי לתושבי הצפון, כאן ליד ביתם. העובדה, כי המבנה תוכנן באופן בו הוא מלא אור, כזה המכניס את הטבע והנוף הגלילי אל בין כתליו, הינו נדבך נוסף לשאיפה למצוינות ותרומה משמעותית לאווירה במקום בו מאושפזים ילדים ,תורם לבריאות ומצב הרוח הטוב לילדים החולים, המשפחות והצוות" אומר ד"ר זרקא.
יש לציין, כי קירות בית החולים הממוגן לילדים נבנו בהתאם לדרישות פיקוד העורף מבטון מזוין בעובי 30 ס"מ, כאשר עוביו של הקיר הצפוני, הפונה לכיוון לבנון 60 ס"מ. המבנה מצויד בדלתות וחלונות הדף מברזל ומערכת סינון אב"כ, שתופעל בשעת חירום ותאפשר אטימה מוחלטת של המבנה ואספקת אוויר מסונן. בשעת מלחמה או חירום יועברו מרפאות הילדים ומחלקת הילדים לקומה השנייה של המבנה, קומה ממוגנת לחלוטין, שתוסב בשעת חירום לקומת אשפוז.
 
 

Exit mobile version