חגיגות 64 שנים לשחרור צפת

צפת ,מציינת היום  (יום שני) 64 שנים לשחרורה. גם השנה כמידי שנה הגיעו לעיר משחררי צפת לדורותיהם, קומץ לוחמים שלחמו בחרוף נפש ונגד כול הסיכויים והביאו לשחרורה של צפת, עיר בה חיו אז יותר מ 18 אלף ערבים.

סיפור שחרורה של צפת ילמד היום בתי הספר בצפת בשעת מחנך, שבסיומו יצאו התלמידים לסיורים בעקבות לוחמים בהדרכת משחררי העיר, רובם בגיל זיקנה ושיבה שרואים בסיור צוואה לדורות הבאים.

הארוע המרכזי התקיים אתמול בערב (יום ראשון) בחצר "הסרייאה ", בטקס הושק סיפרו של בנמין גייגר מזיקני צפת וממשחריה שתיעד את סיפור שחרור העיר ומה שקדם למילחמה בספר מרתק בין 300 עמודים בו הוא מספר על המאבק לשחרור העיר ומה שקדם לכך.

ראש עיריית צפת (בתמונה) העניק לגייגר בן ה87 תעודת הערכה על יוזמתו בכתיבת ספר שמנציח את סיפור הגבורה של צפת לדורות הבאים.

ראש העיר עמד בדבריו על מעמדה של צפת היום 64 שנים לאחר שחרורה, כאשר היא נמצאת לטענתו בתנופת פיתוח ושיגשוג. "פקולטה לרפואה שניפתחה באוקטבר, מיפעל "בייגל בייגל" שיפתח בעוד כחודש ויעסיק כ200 עובדים, שיפוץ היכל התרבות בין אלון ,קליטת עלייה ועוד כול זה מעמיד את צפת במרכז עשייה הציבורית ומהווה גאווהללוחמים שלחמו בחרוף נפש לשחרור העיר

עליה חלמו ולחמו והעיר לשמחתם   שומרת על מעמדה כבירת הגליל ומטפסת בסולם ההצלחה"אמרשוחט למחיאות כפיים של הקהל הרב שהגיע לחגיגות.

 בטקס השנה החליט ראש העיר להעניק גם שתי תעודות הוקרה לשני שוטרים ותיקים   ממשטרת צפת שפרשו לגימלאות חוקרי הנוער עמי דהן ויגאל חדד על תרומתם לקידום הנוער  לצד מאבקם הבלתי מתפשר בעברות הנוער בשלוש העשרוים האחרונים.

סיפורו של בנימין גייגר הוא סיפורה של העיר צפת. בנימין גייגר נולד בשנת 1924, דור שישי בעיר. בנימין מיטיב לתאר בשפתו הציורית את ההווי ואת האווירה המיוחדת ששררה בעיר. הוא תעד את הקולות שנשמעו בסמטאות, ביידיש, עברית וערבית, את המראות, את הטעמים ואת הריחות המלווים אותו עד היום.  בספרו הוא מציג את אותם טיפוסים ססגוניים שהתהלכו בסמטאות הציוריות של צפת ובאו גם לבית סבו, כדי לבקש עצה או עזרה. בנימין מדגיש את הדו-קיום שהיה בין היהודים לשכניהם הערבים עד פרעות תרפ"ט. בנימין עצמו ניצל ממוות בהיותו בן חמש, כאשר נרדף ע"י פורע ערבי שאחז בידו גרזן ומוט ברזל. הוא הצליח לברוח לבית הכנסת אבריץ' שם הסתתר. אירועים אלה ואחרים נחרטו עמוק בתודעתו ובתודעתם של יהודי צפת וכשבגר, העצימו את אומץ ליבו ונחישותו כאשר נאלץ להתמודד מול האויב. במלחמת השחרור התמנה למפקד קטע ד' ("סטלינגרד"), שנחשב למסוכן ביותר בעיר שהייתה נתונה במצור. בספרו מתאר בנימין גייגר על מאבקם ההרואי של הלוחמים בני המקום, שעצרו בגופם את הערבים ומנעו מהם לפרוץ לרובע היהודי. ב-1946 נישא בנימין לרחל אף היא דור שישי בצפת, שהשתתפה בהגנה על העיר במסגרת ארגון ההגנה. לימים הוענק לשניהם התואר אות "יקירי צפת".
"ביום שחרור צפת תשע"ב, בעת בה למדינת ישראל אויבים רבים השואפים לכלותיה, בחרו העיר ותושביה לציין ולהוקיר את רוח הלחימה של וותיקי העיר דרך ספרו של בנימין גייגר – אחד זקני צפת" אמר אילן שוחט, כאשר העניק לבנימין תעודת הוקרה מיוחדת של העיר צפת.
נרגשת מאוד ספרה בתו נאווה על תהליך הכתיבה של הספר אשר נמשך כשלוש שנים, בתמיכה והשתתפות של כל המשפחה. "צפת נמצאת בלב כל נים וגיד של ההוויה המשפחתית שלנו. צפת של פעם, הדתית מסורתית, הולידה את היסודות התרבותיים של משפחתנו שרובם נטמעו בתרבות הישראלית החילונית, העכשווית".  
כשלצידו רעייתו רחל, בתו נאוה, בניו אהרון ואהוד, נכדיו ניניו, ובני משפחותיהם, סיכם את האירוע חתן השמחה בנימין גייגר שריתק את המשתתפים בסיפוריו.
"אינני סופר ואיני מתיימר להיות כזה. הספר נכתב בלשוני העממית, ההיתולית וכל מטרתו היא להתגבר על מכשולי הזמן שאינו עומד מלכת. עובדות, מהלך חיים, אירועים ואמיתות היסטוריות שאינם עולים על הכתב, טבעם הוא שעם הזמן ישכחו או יקבלו עיוותים וסילופים. סיפורי העבר כידוע, טעמם כיין ישן שטעמו משתבח עם הזמן כאמירת סופרים: 'אני רודה דבש מכוורת הדורות".
האירוע התקיים במהלך יום שחרור צפת בהשתתפות אילן שוחט ראש עיריית צפת, הרב שמואל אליהו, הרב הראשי לצפת, מאיר המאירי יו"ר עמותת ותיקי צפת ותושבי העיר.

Exit mobile version