יום הגליל בכנסת

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון ביוזמת חברי הכנסת סתיו שפיר, אלעזר שטרן, אחמד טיבי וחמד עמאר בנושא מצבם הקשה של שירותי הרפואה בצפון הארץ.
בפתח הדיון הוצג דו"ח הוועדה לשיפור שירותי הרפואה במחוז הצפון, בראשות פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות.
הדו"ח מצביע על תוחלת חיים נמוכה יותר בצפון לעומת הממוצע הארצי (78.1 שנים בגברים ו-82.2 בנשים, לעומת 80.1 ו-84.1 בהתאמה), תמותת תינוקות גבוהה יותר (3.9 ל-1,000 לידות לעומת 3.1 ארצי), שיעור עישון גבוה יותר (24.8% לעומת 18.5% בקרב יהודים, 32.6% לעומת 25.2% בקרב ערבים), וכן 1.6 רופאים לאלף נפש בצפון לעומת 3.45 בממוצע ארצי, ו-1.5 מיטות אשפוז ל-1,000 נפש לעומת 2 בארצי.
המלצות הוועדה כוללות תוספת 30 מיליון שקלים לפרוייקטים בפסיכיאטריה בצפון, תקציב לקיצור תורים, איחוד בתי החולים בנצרת, עדיפות לצפון בנוסחת הקפיטציה, תוספת 180 מיטות בשנתיים הקרובות ועוד.
מירי יציב מקיבוץ כפר סאלד בגליל העליון, סיפרה בדיון: "לבני היתה בעיה רפואית שדרשה טיפול במשך חמש שנים. כל בדיקה דרשה נסיעה של שלוש שעות למרכז הארץ. הוצאנו 36 אלף שקל רק על נסיעות, לא כולל תשלומים לכביש 6. אם הילד חולה בלילה, אין רופא זמין שיראה אותו. אנחנו בצפון מוציאים המון כסף מהכיס שלנו כדי שהילדים שלנו פשוט יחיו".
מרגנית אופיר מקיבוץ כברי סיפרה: "אני פשוט ויתרתי על טיפולים שהילד צריך. בעלי ואני עובדים במשרה מלאה ואין לנו אפשרות. זאת הזנחה, והיא מלווה בהמון רגשות אשם. אני לא מוכנה להיות מקבצת נדבות של שירותי בריאות".
ראש עיריית צפת, אילן שוחט, סיפר "המדינה הודיעה לבית הספר לרפואה בצפת שהיא לא תעביר 150 מיליון שקלים הדרושים לו. אנחנו עומדים לאבד אותו".
ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) אמר "אנחנו רצים כל הזמן אחרי עמונה, אבל אף אחד לא מאיים במשבר קואליציוני על הגליל". ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) הזהירה "אנשים מתים בצפון בגלל חוסר השקעה תקציבית. מחלקים את העוגה, במקום להגדיל אותה. אלה משלמי מסים, צריך לתת להם מה שמגיע להם".
ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו) ממפלגתו של שר האוצר, הגיבה לטענות: "אני מבינה את תחושת חוסר האמון והייאוש, אני מכירה את ההבטחות רבות השנים. ערימות של הבטחות, וכלום לא קרה. היום אנחנו בנקודת זמן אחרת ואנחנו מקדמים תכנית שתסייע באמת לצפון".
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, סיפר "קיבלנו החלטות דרמטיות לטובת מערכות הבריאות בצפון; המענקים לרופאים בפריפריה גרמו לעלייה של 90% במספרם שם, הפקולטה לרפואה בצפון נתנה קפיצה אדירה קדימה ומשכה כוח אדם איכותי, בקרוב נכניס מאיץ קווי לצפת ובתכנית המיטות העתידית ניתן עדיפות לפריפריה. בנוסף, נפתחו 3 מחלקות שיקום בבית החולים פוריה".
יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הודיע כי הוועדה תקיים שני דיוני מעקב בשנה על התפתחות הסיוע למערכות הבריאות בצפון. "הליקויים הם בלתי נסבלים. מה שמבריח תושבים מיישובי הפריפריה זה חוסר במערכות רפואיות והפחד מה יקרה אם יזדקקו להם", אמר.

Exit mobile version