למרות דרישת עיריית צפת, העיר לא נכללת במתווה הפיצויים

ראש עיריית צפת, יוסי קקון, פנה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדרישה להכניס את העיר למסגרת סל הפיצויים המורחב שמגיע ליישובי העורף בצפון, שממשיכים להיפגע כלכלית בזמן המלחמה. לטענתו, בעקבות הלחימה הממושכת באזור, העסקים בעיר, ובעיקר עסקי התיירות, הגיעו לשפל, והירידה בהכנסות שלהם בחצי השנה האחרונה נעה בין 50% ל-70%.

"לדאבוננו גילינו כי צפת, שהמסחר והתיירות בה בקריסה מוחלטת, לא נכנסו לעדכון יישובי הספר שיזכו בפיצויים מוגדלים", כתב קקון.

קקון מציין במכתבו כי צפת ספגה הרוגה במהלך המלחמה מירי טילים של החיזבאללה ואף ממשיכה להיות בתוך מעגל האירועים הביטחוניים כמעט מידי יום. “בקשתי ודרישתי, להכניס באופן מיידי ודחוף את צפת לרשימת יישובי הספר הזכאים לקבלת פיצויים ובכך להציל מקריסה מוחלטת את המסחר והעסקים העירוניים המחזיקים עובדים ומשפחות רבות”, כתב קקון.

משמעות ההכרה בעיר צפת כישוב ספר חשובה מאוד לעסקים שיוכלו לתבוע פיצויים במסלול האדום, בו מתאפשרת קבלת פיצוי מלא בגין נזקי המלחמה. כיום, הארכת התקנות המוצעת בעקבות המשך מצב החירום, ממליצה להמשיך את הפיצויים גם לשדה אליעזר ויסוד המעלה, הנמצאים בקו אחד עם צפת.

בהתאם לתקנות שהוגשו לכנסת בשבוע שעבר, עסקים ביישובים שבהם חלו הגבלות מחמירות של מערכת הביטחון, או כאלה הנמצאים בסמיכות להם, זכאים לפיצויים מוגדלים, בהתאם לאובדן ההכנסות שלהם. עסקים אלה זכאים לבחור בין פיצוי מוגדל בגין ירידת המחזורים, לבין לפיצוי במסלול "שכר", בסכום של 520 שקלים ליום עבור כל עובד שנעדר ממקום העבודה בשל הנחיות מערכת הביטחון.

קקון העביר ביקורת על הבחירה להרחיב את מימד הפיצויים בעיקר לרמת הגולן, היות שרובו מופנה ליישובים קטנים, בעוד הפגיעה המתמשכת בצפת גדולה משמעותית וצפויה לגדול עוד יותר עם ביטול ההילולה בקבר הרשב"י בל"ג בעומר, שמביאה יותר מחצי מיליון אורחים לעיר והכנסות של עשרות מיליוני שקלים.

התקנות יוארכו עקב המשך מצב החירום. הפיצוי המוגדל ימשיך להינתן ליישובים באזור קו העימות בצפון, וכן בשדה אליעזר וביסוד המעלה. בין היישובים שיפוצו נכללים כלל יישובי רמת הגולן. למרות דרישת עיריית צפת, העיר לא נכללת בהסדר הפיצויים.

 

Exit mobile version