מאות מבקרים "ביום הרצל" במוזיאון למורשת היהדות הדוברת הונגרית בצפת

כמדי שנה, התכנסו מאות מבקרים בחול המועד סוכות האחרון במוזיאון למורשת היהדות הדוברת הונגרית בצפת. הכנס המסורתי הנושא את השם "יום הרצל", מביא עמו בכל פעם נחשול של אורחים מכל קצוות הארץ ליום של פולקלור ותכנים, על פי מיטב המסורת של יהודי הונגריה.

מתחם הסראייה, שם שוכן המוזיאון, הפך למוקד של מוסיקה, מטעמים ממיטב המטבח ההונגרי ותערוכות בהן הציגו משפחות אוספים ופריטים ממורשתן רבת השנים ותצוגות חדשות במוזיאון עצמו.

סגנית השר לאזרחים ותיקים ד"ר לאה נס, נשאה ברכות והדגישה את המחויבות כלפי רווחתו של בני הגיל השלישי, ועל החשיבות בשימור מורשתם של כל אלו שתרמו למען הקמתה של חברה רבת הישגים במדינתנו. שגריר הונגריה בישראל מר סנטג'יורג' זולטן, נשא דברים בשבחו של המוזיאון ועל חשיבותו אף מעבר לגבולותיה של ישראל. עיריית צפת יוצגה על ידי מנכ"ל העירייה אורי אילן, אשר ציין את השיתוף הפעולה עם המוזיאון למען הרחבתו והמשך פיתוחו.

החלק המרכזי של האירוע הוקדש לאורחת מיוחדת מהונגריה. הגברת טוט-מגו ג'יונג'י, מורה להיסטוריה מהעיר קלוצ'ה יזמה פרויקט ייחודי, במסגרתו הטילה על תלמידיה משימה לחקור מי היו אלו היהודים שחיו לפני כ-70 שנים עוד בטרם תקופת השואה, בעיירה שלהם. התלמידים בראשות מורתם הקדישו שנה של מחקר שכלל ראיונות עם תושבי המקום, בעלי חנויות ועסקים, ותיקי היישוב ואף עם שורדי השואה היהודים, שהתפזרו למקומות שונים ברחבי העולם. התוצאה הייתה איסוף של חומר רב היקף ומרגש במיוחד, שזכה להתפרסם בספר והפקה של סרט באורך מלא. דב בר-צבי, ניצול שואה שנכח בכנס, ביטא את התרגשותו מדברי האורחת, באמרו כי "עד עתה חשבתי כי מלאכים קיימים רק בשמיים ואילו עתה אני נוכח במלאך אמיתי בדמותה של המורה, כאן איתנו על הקרקע…"

Exit mobile version