מיקרוסקופ מתקדם ביותר בארץ נרכש על ידי הפקולטה לרפואה

מיקרוסקופ אלקטרונים ייחודי והמתקדם ביותר בארץ נרכש על ידי הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל
הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל, בצפת, רכשה לאחרונה מיקרוסקופ ייחודי והמתקדם ביותר בארץ.

מדובר במיקרוסקופ אלקטרונים סורק שעלותו כמיליון דולר. המיקרוסקופ החדיש  MERLIN GEMINI 2 של חברת  ZEISS משמש לניתוח תמונה מלאה ואפיון של דגימות ביולוגיות ומספק הדמיה מפורטת בתלת-מימד של מגוון רחב של דגימות כגון: תאים, חלקי תאים או חלקי רקמות של מוח, כליות, תאי עצב, דגימות פתולוגיות , צמחים וזיהוי פלילי, במהירות(פחות מ60 שניות) וברזולוציה גבוהה ביותר. המיקרוסקופ נמצא בשימוש הפקולטה לרפואה בגליל במעבדתו של פרופ' אמנון הראל ומנהל המעבדה ד"ר בוריס פיחטמן. המעבדה חוקרת את גרעין התא, ובמיוחד את המעבר הבררני של מולקולות בין הגרעין לשאר חלקי התא.
עם כניסתו לפעולה של המיקרוסקופ התקבלו פניות רבות ממפעלי תעשייה, ממוסדות לימוד רבים מהארץ ומהעולם לשיתופי פעולה בפרויקטים בנושאים מגוונים, בהם חקר מחלות תורשתיות נדירות של ניוון עצבים וחקר מנגנון ההכוונה של וירוסים מסוימים אל תוך גרעין התא. בימים אלה גם יש מגעים לשיתופי פעולה עם חוקרי וירוסים שונים מהארץ ומהעולם אשר המיקרוסקופ ייתן להם אפשרות לראות את המבנים הביולוגים באופן המוחשי ביותר. הפקולטה לרפואה של בר-אילן גם קיבלה  מספר פניות מחוקרי חרקים, חוקרי צמחים וארכיאולוגים המעוניינים להסתייע במיקרוסקופ החדיש במחקריהם.
מיקרוסקופ אלקטרונים סורק מספק תמונה תלת-ממדית של פני השטח של דגימות שונות, מאפשר הבחנה בפרטים זעירים ובעזרת הגלאים המתאימים מספק גם מידע על ההרכב הכימי של הדגימות. הייחודיות של המיקרוסקופ היא בכושר ההפרדה יוצא הדופן שלו וביכולת להגיע עד להגדלות של פי שני מליון. בנוסף לכך, לחוקר יש שליטה מלאה על הזרם של קרן האלקטרונים היוצאת ממקור המתח של המיקרוסקופ ומערך מיוחד של עדשות אלקטרומגנטיות מאפשר האצה של הקרן ביציאה מהמקור ולאחר מכן האטה שלה לפני ההגעה אל הדוגמא. חידושים אלו מסייעים  לקבל תמונה איכותית ומפורטת יותר במיקרוסקופ מדגם מרלין לעומת דגמים קודמים. יתרון נוסף הוא באפשרות להסתכל על דוגמאות מגנטיות, דבר אשר יכול לשמש לעזר לחברות הייטק וננו טכנולוגיה. המיקרוסקופ רגיש מאוד לסביבה, לרעשים ולרעידות ולכן ניצב על רצפת בטון יצוקה המופרדת מהסביבה בחדר מוגן אשר נבנה במיוחד על פי הוראותיו של היצרן. בימים אלו נערכת הדרכה ראשונית למנהל המעבדה, ד"ר בוריס פיחטמן על ידי נציג ZEISS בישראל ובעוד מספר חודשים הוא ייסע להשתלמויות נוספות בחו"ל.
במעבדתם של פרופ' הראל וד"ר פיחטמן  עובדים חוקרים צעירים מצטיינים, סטודנטים לתואר שני ודוקטורנטים. ניצן שבתאי, עולה חדשה משוויץ , פאדיה זגאירה, סטודנטית מנצרת וגולן נדב, דוקטורנט דתי, שלושתם לומדים בפקולטה לרפואה בגליל. ד"ר פיחטמן מעיד כי ישנו חיבור טוב בין החוקרים הותיקים והצעירים. "זה לא מובן מאליו שיש יחסים טובים כל כך בין חוקרים דבר אשר גורם לך שאתה רוצה לבוא בכיף לעבודה,לחקור,ללמוד ולהיות חלק מהמדע".
פרופ' הראל וד"ר פיחטמן  עשו שניהם את הפוסט-דוקטורט שלהם באותה מעבדה באוניברסיטת UCSD, אוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו. ד"ר פיחטמן הצטרף תחילה למעבדתו של פרופ' הראל בטכניון ובאוקטובר 2012 עברו לפקולטה לרפואה בגליל.
מצ"ב תמונות של המיקרוסקופ ויכולותיו.

Exit mobile version