מסורת של 179 שנה: האירוע שפותח את החגיגות במירון

עוד לפני ההדלקה של האדמו"ר מבויאן,  ושל הרב הראשי לישראל שלמה משה עמר במירון מתקיים בצפת טקס הפותח את אירועי ל"ג בעומר.

כבר 179 שנה, שספר התורה יוצא בתהלוכה חגיגית, מבית משפחת עבו בצפת על לציון רשב"י במירון. ספר התורה העתיק והקדוש הוענק לר' שמואל עבו,  לפני 179 שנים לאחר שדאג לגאול את ציון הקבר של רבי שמעון בר יוחאי מהערבים ולבנות את הכיפה על ראשו.

עוד לפני הדלקת המדורה הראשונה במירון, ולפני שהתכנסו מאות האלפים בציון רשב"י, יתקיים ביום רביעי ,(9 למאי)  בשעה 13:00 בצפת טקס הוצאת ספר התורה של משפחת עבו.

האירוע לא היה כל כך חריג, אלמלא היה מדובר באירוע שמתרחש כבר 179 שנים ברציפות גם בתקופות של פרעות ופרעות.

ביום רביעי הקרוב בשעה 1300 יתכנסו בצפת, קהל רב ביניהם צאצאי משפחת עבו, בחצר ההיסטורית בעיר העתיקה של צפת, לטקס הוצאת ס"ת ובתהלוכה מ"חצר עבו" ועד לציון רבי שמעון בר יוחאי במירון. אם לא יחול שנוי של הרגע האחרון יהיה נוכח בטקס כמידי שנה שר המשפטים יעקב נאמן משלחות מהעיר איראל שבשומרון וניציגי בתי הזקוק בחייפה  שאף הם חלק מהמסורת .הזמר דני חדד ילווה את הארוע לצידו של ורד יצחק ממשיך המסורת מאיר המאירי יו"ר ועד עמותת ותיקי צפת ועוד

ראש העיר אילן שוחט רואה ביום הזה יום חג לעיר וקורא לציבור להגיע בהמוניו ללות ולרקוד עם ספר התורה.

בראש התהלוכה, עמד יוסף עבו, דור חמישי למסורת, עמד על הבמה והכריז בהתרגשות על פתיחת חגיגות ל"ג בעומר, כשהוא מברך ברכת שהחיינו וקיימנו והגיעו לזמן הזה.

המסורת ארוכת השנים, מתואר ב"מגילת המסורת", שם נכתב כי אבי השושלת המשפחתית בארץ, הרב הקונסול שמואל עבו, שהגיע לצפת מאלג'יר ב-1817, דאג בין שאר פעולותיו לטובת היישוב היהודי בגליל, לגאול את קבר הרשב"י במירון מידי הערבים, ולהקים את המצבה ואת מבנה בית הכנסת הניצבים שם עד היום.

לאות הוקרה, העניקה לו הקהילה בצפת ספר תורה על שמו, ובערב ל"ג בעומר 1833 הובל ספר תורה זה לראשונה ברוב הוד והדר מבית עבו לבית הכנסת של הרשב"י במירון.

בכך נפתחה מסורת מיוחדת במינה העוברת מאב לבן, זה חמישה דורות ברציפות, המסמלת את פתיחתן הרשמית של חגיגות ל"ג בעומר בצפת ובמירון.

במשך שעות עובר ספר התורה בשירה וריקודים, לאורך סמטאות צפת, עד לכיכר "דניאל", הנקראת על שמו של דניאל הרוש הי"ד, מממשיכי המסורת שנרצח בפיגוע התאבדות באוטובוס בחיפה. השנה יופיע בתהלוכה האומן מוסה ברלין שיחליף את הנגן המסורתי שמואל אחיעזר שניפטר לפני יותר משנה והיה חלק  מהתהלוכה שנים רבות.

בכיכר דניאל נערך טקס קבלת עול מלכות שמיים, משם ממשיכים הנאספים, בשיירת רכבים,  מאובטחת עם ספר התורה הקדוש עד לכיכר המרכזית במירון.  לשיירה  מיצטרפים בני צפת לדורותיהם  עאצאי משחות עבו מזרחי פרגון ועודמשם מועבר ספר התורה, בשירה וריקודים עד לארון הקודש בציון הקדוש.

ספר התורה יישאר בציון רשב"י, למשך שלושים הימים הקרובים ויוחזר על פי המסורת ע"י וותיקי הישוב הספרדי בחזרה לארון הקודש בבית הכנסת "הצדיק הלבן", שם הוא נישמר עד לטקס הבא בעוד שנה

 

Exit mobile version