מרכז העיוור בעיר בסכנת סגירה

סכנת סגירה מרחפת מעל המרכז לעיוור בצפת. מנהל המרכז טוען שעיריית צפת אמורה לדאוג לאחזקת המבנה ולהוצאותיו השוטפות ואינה עומדת בכך.

המרכז לעיוור בצפת הוקם באמצע שנות השמונים, ביוזמתה של ד"ר יעל בן-דור ז"ל, אשר יצרה קשר עם קרן כהנוף במגבית קנדה-ישראל וגייסה תרומה בגובה של כחצי מיליון דולר, לצורך הקמת המרכז.

במקביל, נחתם בזמנו הסכם בין נציגי המגבית, עיריית צפת, הנהלת המתנ"סים והמרכז לקידום העיוור.בהסכם, המנוסח באנגלית, נכתב: "העירייה לוקחת על עצמה לדאוג לכל האישורים הנדרשים לצורך בניית המרכז, ותישא בעלויות המתמשכות של תחזוקת הבניין והקרקע שעליה הוא יוקם."

מנהל המרכז, דוד ברונפלד: "המרכז לעיוור בצפת משרת כיום אוכלוסייה המונה כ-200 איש הנושאים תעודת עיוור, אלא שאין די בכך לגרום לעיריית צפת לעמוד בהתחייבות שלקחה על עצמה. לצערי, עליי להודות שזה היה המצב לאורך שנים רבות.

ברונפלד טוען כי לאורך השנים נעשו פניות לעירייה ולראשי העירייה שהתחלפו עם השנים, אך לשווא. "חשיבותו של המרכז עבור אוכלוסיית העיוורים היא משמעותית לאין ערוך.

"המרכז עצמו פתוח כל השבוע והמועדון החברתי שקיים במסגרתו פועל שלוש פעמים בשבוע. בימים אלה הם מגיעים לכאן למשך שעות ספורות ונהנים ממגוון של חוגים, כגון מלאכת יד, משחקי חברה, יוגה, התעמלות וכן הקראת סיפורים".

"חלק מהחוגים ממומנים מכספי תרומות שמגייסת העמותה המנהלת את המרכז, בעוד פעילויות אחרות ניתנות בהתנדבות על ידי אנשים בעלי לב רחב.

 הוצאות האחזקה השוטפות של המרכז עומדות, נכון להיום, על 6,750 שקל בחודש, והאמת היא שאנחנו כבר לא עומדים במעמסה הכספית".

"אני אומר היום בפה מלא ובכאב שאני חרד לעתיד המקום הזה, שהיווה ומהווה את חזונה של ד"ר בן דור ז"ל. אם לא יחול שינוי מיידי במצב, הרי שבמהלך
    
הזמן הקרוב נאלץ לסגור את שערי המרכז".

בסוף חודש מרץ פנה ברונפלד במכתב למנהל מגבית קנדה-ישראל, יוסי תנורי, וביקש את התערבותו המיידית. בעקבות מכתב זה שיגר תנורי מכתב אל ראש עיריית צפת, אילן שוחט, באמצע חודש מאי האחרון ובו הוא כותב: "מגבית קנדה עומדת על קיום ההסכם על ידי עיריית צפת. אבקש לקבל התייחסותך לטענות המרכז לעיוור בדבר התחייבויותיה של העירייה במסגרת ההסכם.

"המגבית תומכת בפרויקטים רבים בצפון הארץ, לרבות בצפת, ונכונותנו להשתתף בפרויקטים בעתיד תושפע מהמידה שבה שותפים כגון העירייה מקיימים את התחייבויותיהם".

יוסי תנורי מסר השבוע: בעקבות פנייתו של מנהל המרכז לעיוור אליי, ולאחר שבדקנו ולמדנו את החוזה מול עיריית צפת, פנה יועצנו המשפטי לעירייה, על מנת לקבל התייחסותה לנושא ולתלונות ולטענות שהעלה מנהל המרכז. עד עתה, למעלה מחודש ימים מאז פנייתנו, טרם התקבלה תגובת העירייה. אם לא תתקבל תגובה בתוך זמן סביר, נשקול צעדינו בהתאם.

מהעירייה נמסר: "נערכה פגישה לעדכון ולהחלפת דעות בין הנהלת העירייה לבין הנהלת המרכז לעיוור, ובה לובנו סוגיות רבות. ראש העיר הביע את הערכתו לפעילות החשובה מאין כמוה של המרכז לעיוור. סוכם בין הצדדים כי יש לשאוף להידוק שיתוף הפעולה ולהשתלבות יתר של המרכז לעיוור בתוכניות האגף לשירותים חברתיים, לשיפור השירותים לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים בצפת.

ראש העירייה ומר ברונפלד סיכמו כי מנכ"ל העירייה ומנהל האגף לשירותים חברתיים ישתתפו כמשקיפים באסיפה השנתית של המרכז לעיוור שתתקיים בשבוע הבא, כדי שיוכלו לעמוד מקרוב אחר פעילות העמותה. ראש העירייה בקש בהזדמנות זו ממר ברונפלד, למקד את עיקר פעילות המרכז סביב הצרכים של 180 מתושבי צפת העיוורים".

Exit mobile version