נקודת מפנה 6 בצפת

התרגיל ראשון מסוגו בישראל יערך בכל רחבי הארץ במשך שבוע וידמה התמודדות של כוחות הביטחון וההצלה עם תרחיש של רעידת אדמה חזקה ובעקבותיה גלי צונאמי הפוגעים בישראל

רעידת אדמה חזקה בעוצמה של 7.1 בסולם ריכטר, באזור עמק החולה תעמוד במרכז תרגיל ארצי, שייפתח במרכז הרפואי זיו בצפון הארץ ובמקביל באזור הערבה. על פי התרחיש, כתוצאה מרעידת האדמה וגל צונאמי שיגיע בעקבותיה ויציף את חופי המדינה, צפויים 7,000 הרוגים, 70 אלף נפגעים ו-170 אלף איש שיפונו מבתיהם. מימושן של תחזיות אלו אינו ידוע, הן עלולות להתרחש מחר או בעוד שנים רבות. עם זאת, תרחישים אלו אינם דמיוניים משום שמדינת ישראל נמצאת במרכזו של השבר הסורי-אפריקני, אזור מועד לרעידות אדמה, אשר לאורך ההיסטוריה אירעו בו רעידות אדמה בעוצמות שונות, חלקן הרסני וקטלני. במהלך העשור האחרון קיבלנו מספר תזכורות עגומות לעוצמתו הקטלנית של הטבע. לפני שנה, לאחר רעידת אדמה בדרגה 9.0 בסולם ריכטר באוקיאנוס השקט, פגע גל צונאמי בחופי יפן, הרג 15,850 איש, הותיר 3000 נעדרים ו- 160 אלף איש שפונו מבתיהם ,חיסל ערים וכפרים. בשנת 2004 רעידת אדמה קטלנית באוקיאנוס ההודי בדרגה 9.1 בסולם ריכטר שלחה גל צונאמי לדרום אסיה, הודו, סרילנקה, תאילנד ואינדונזיה שהרג 280 אלף איש, והותיר 5 מיליון ללא קורת גג.

בעקבות אירועים אלו ואירועי הרס נוספים בעולם, יוזמת מדינת ישראל תרגיל ארצי ענק "נקודת מפנה 6", בהובלת המשרד להגנת העורף ופיקוד העורף, שימשך שבוע ימים. באזור הצפון, במרכז הרפואי זיו בצפת, יפתח התרגיל ביום א', 21 באוקטובר. תרגיל זה הינו הרחב מסוגו שנעשה עד כה בישראל להתמודדות עם תרחיש רעידת אדמה עוצמתית וגלי צונמי. על פי התרחיש תורגש באזור איילות שבערבה רעידת אדמה בעוצמה של 5.6 בסולם ריכטר וחצי שעה לאחר מכן תורגש הרעידה המרכזית והחזקה, בעוצמה של 7.1 בסולם ריכטר, שהמוקד שלה יהיה באזור עמק החולה בגליל העליון.

המרכז הרפואי זיו, שהינו בית החולים הקרוב ביותר למוקד המשוער של רעידת האדמה, יהיה אחד מהמבנים הראשונים שיפגעו בתרגיל. על פי התרחיש, חלקו המזרחי של בית החולים יקרוס בעקבות הרעידה ובמקום ילכדו רבים. בנוסף תתפשט אש לעבר המחלקות עם סכנה לפגיעה במכלים עם חומרים מסוכנים. ביום א' יתרגלו בשטח המרכז הרפואי זיו התמודדות עם התרחיש על ידי כוחות כיבוי והצלה שיכללו כבאיות ומנוף לחילוץ נפגעים, צוות החירום של בית החולים וצוותים לטיפול בחומרים מסוכנים.

בעקבות סקר שפרסם משרד התשתיות על היתכנות רעידת אדמה באזור השבר הסורי אפריקאי, בעיקר באזור בית שאן וצפת, נערכים במרכז הרפואי זיו באופן קבוע תרגילי סימולציה להתמודדות עם רעשי אדמה, בנוסף לתרגילים להתמודדות עם פיגועי טרור, מלחמות ואירועים רבי נפגעים. לבית החולים ניסיון רב בטיפול באירועים רבי נפגעים ואירועי חירום שונים, בעקבות השנים בהן שהה צה"ל בלבנון ומלחמות לבנון וכן הפיגוע שהיה במירון.
בשנה שעברה תורגלה הקמת בית חולים שדה בשיתוף פעולה עם כוחות צה"ל ופיקוד העורף, בניהולו של צוות רפואה צה"לי שהקים בית חולים שדה לאחר הרעש בהאיטי בשנת 2010.

ד"ר קלין שפירא, סגן מנהל והאחראי על תחום שעת החירום במרכז הרפואי זיו אומר, כי המרכז הרפואי זיו ערוך לכל מקרה של אירוע רב-נפגעים, כולל רעידת אדמה ומתרגל אירועים אלו על בסיס קבוע. "אנו ערוכים לקראת התרחשות כזו ודואגים לרענן נהלים אצל צוותי הרפואה לאורך השנה, כולל אופן התנהגות עם חולים בעת רעידת אדמה, מיקום החולים, הגנה עליהם, תפקיד הצוותים הרפואיים וצוותי החירום ועוד, בתקווה שכל אלו יישארו בגדר תרגול" אומר ד"ר שפירא.

תרגיל רעידת האדמה במרכז הרפואי זיו במסגרת "נקודת מפנה 6", יתקיים ביום א', 21.10.2012, בשעות 13:00-15:30 באגף המזרחי של בית החולים.

Exit mobile version