סיכום כנס הזית הישראלי ה-1 בראש פינה

כנס הזית הישראלי ה-1 בחסות המכללה האקדמית תל-חי וענף הזית דן בנושאים בעלי משמעות לענף הזית הישראלי

 אתמול (1.11) התקיים בסינמטק ראש פינה כנס הזית הישראלי ה- 1.

הכנס הינו פרי יוזמה של המכללה האקדמית תל-חי בשיתוף ענף הזית במועצת הצמחים ובחסות של הרשות לפיתוח הגליל ומועצה מקומית ראש פינה, הכנס הצליח להפגיש בין העוסקים השונים בענף – חוקרים, מגדלים, יצרנים, משווקים ויבואנים,

ולהעלות לדיון נושאים עם סוגיות אסטרטגיות ושאלות מהותיות שעשויות לעצב את עתידו של הענף בשנים הבאות.

חלקו הראשון של הכנס הוקדש למושב פתיחה שדן בסוגיית מחיר שמן הזית הישראלי והתנגשות האינטרסים סביבו. במושב לקחו חלק:

ראש ענף הזית, דר' עדי נעלי, שותף משרד פרסום אדלר, חומסקי ושות', מר ראובן אדלר, מנכ"ל  ארץ גשור, מר יוסי פרידמן ונציג המגדלים, מר רן בן נון.

נבחנו הסיבות העיקריות למחירו הגבוה של שמן הזית הישראלי בהשוואה לשמנים המיובאים מאירופה. הגישה המרכזית שהוצגה ע"י ענף הזית והמגדלים, יצרנים המקומיים היא שמבלי מתן סובסידיות ממשלתיות לא ניתן להוזיל את עלות הייצור של שמן הזית הישראלי, המודל האירופי של סבסוד גידולים חקלאיים הוצג, לדברי ראש ענף הזית ההשתתפות של האירופים מגיעה ל-2 יורו לליטר שמן זית. באופן זה מגיעים לארץ שמנים מאיכות נמוכה במחירים שנמוכים ממחיר הייצור של שמן זית ישראלי. ראש הענף הזהיר שלמרות הפופולאריות של ביטול המכסים בתחומים שונים, מהלך כזה בענף הזית יהיה בגדר מכת מוות לחקלאים שמבלי מתן סובסידיות לגידול הזיתים, יאלצו לעקור את נטיעות הזית ובכך לחסל את הענף. החשש הגדול הוא שבשנים הבאות ולאחר סיום המשבר הכלכלי באירופה מחירי שמן הזית המיובא צפויים לעלות. מר ראובן אדלר הצהיר כי הדרך לביסוס שמן הזית המקומי הוא ע"י מיתוגו כסמל לאיכות ובריאות. בדומה לתהליך שנעשה עבור Jaffa ועגבניות השרי הישראליות. לתפיסתו אם נצליח לחנך את הציבור ולמתג את המוצר הישראלי כאיכותי, תיפסק ההשוואה הכספית למוצרים מיובאים נחותים.

בחלקו השני של היום התקיים כנס מקצועי שעסק בהגדרת זהותו של שמן הזית הישראלי, את הכנס פתח דר' עדי נעלי, ראש ענף הזית החדש שסקר את התהליך שעובר ענף הזית עם המעבר למועצת הצמחים. הכנס נוצל להצגת תו האיכות החדש של ענף הזית, בהבחנה בין דרגת יצור "כתית מעולה" ו"כתית", נסקרו הדרישות והבדיקות שיבוצעו ליצרנים שיבקשו להשתמש בתו.

 {jathumbnail off}

לאחריו הרצה מר Antonio Balenzano, ראש ארגון ערי שמן הזית באיטליה, שהציג את החלוקה האזורית של ענף הזית האיטלקי וכללי התקן המחמירים (PGO, PGI), המיושמים באיחוד האירופי. לפי מודל החלוקה האזורי של האיחוד האירופי. אנטוניו הציג את תהליך המיתוג שמתקיים באיטליה לשמן הזית המקומי בשילוב שפים, מובילים, הדגשת הערך הבריאותי של שמן הזית כבר בגילאי בתי הספר וקידום פרויקטים תיירותיים כדוגמת ערי שמן הזית, פרויקט שמאפשר לערים וכפרים מסורתיים באיטליה לספר את סיפור תעשיית שמן הזית האיטלקית במישור התיירותי.

לדבריו הופתע לגלות את מידת ההתפתחות של ענף הזית הישראלי, בדגש על הפיתוחים הטכנולוגיים המיושמים להגדלת הבצירים וייעול שיטות המסיק. לכך מצטרפת הערכתו על איכויות השמן הישראלי שאינו נופל לדבריו ואף עולה על איכות השמן האיטלקי.

 

בהמשך, הרצה דר' זוהר כרם מהמחלקה לביוכימיה ותזונה בפקולטה לחקלאות של האוני' העברית בהרצאתו הציג את היתרונות והחסרונות של אזוריות לפי ערכים מוגדרים (המבוסס על המודל האירופי), כמו כן הוצגו הבדיקות הביוכימיות הנדרשות לבדיקת הערכים.

לעניות דעתו ענף הזית הישראלי עדיין לא בשל לתהליך חלוקה שכזה. שיטות בדיקה מדעיות המבטיחות את תו התקן.

את הכנס נעל מר ראובן ברגר, יו"ר הנהלת הזית הציג את תכנית המיתוג המתבקשת לשמן הזית הישראלי בשלושה מישורים: א. ע"י אפיון קריטריונים אזוריים, גידוליים וטכנולוגיים ברי יישום בתעשיית השמן הישראלי המבוססים על תקני ה – PGO, PGI. ב. אכיפה רציפה ומשמעותית למניעת זיופים וחריגות מהתקנים שיוגדרו. ג. פרסום ויחסי ציבור לבניית הזהות החיובית של מותג שמן הזית הישראלי בקרב הצרכן הישראלי.  לתפיסתו הפעולה חייבת להיות משולבת ובמקביל כדי להשיג אפקט חיובי.

הכנס הונחה דר' פתחי עבד אלהדי, מרכז אקדמי של תכנית לימודי הזית ויצור שמן זית שבמכללה האקדמית תל-חי.

הכנס התקיים במסגרת פסטיבל ימי ענף הזית ה- 17 בגליל, והוא צפוי להתקיים על בסיס שנתי. לדברי גב' טלי עומר, ממלאת מקום מנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל, הציפייה היא שבשנים הבאות יהפוך הכנס לבינלאומי.

Exit mobile version