פרס ראשון הוענק למחקר ישראלי חדש שבוצע במרכז הרפואי זיו

המחקר מוכיח כי מתן תרופות למחלות בדרכי הנשימה לתינוקות עד גיל שנה וחצי יעיל יותר בשאיפה דרך האף מאשר דרך הפה. ממצא זה מאשר יתרון של מתן תרופות לתינוקות באמצעות אינהלציה או משאפים גם כאשר התינוק מוצץ, ללא חשש מירידה ביעילות הטיפול.

המחקר החדש שהוצג בכנס בינלאומי לרפואת ריאות ילדים שנערך בבנגקוק, תאילנד, זכה בפרס ראשון מתוך כ- 200 מחקרים מהעולם, שהוצגו בכנס המקצועי. המחקר שבוצע על ידי פרופ' ישראל עמירב, אחראי תחום ריאות במחלקת הילדים במרכז הרפואי זיו בצפת ופרופ' חבר בסגל הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת גילה, כי במתן תרופות בשאיפה לתינוקות עד גיל שנה וחצי קיימת עדיפות למתן התרופה בנשימה דרך האף ולא בנשימה דרך הפה. זאת בניגוד להמלצה המקובלת, עד כה, בילדים בוגרים ובמבוגרים, הנותנת עדיפות לכך שהמטופל ינשום את התרופה דרך הפה .

היתרון במתן תרופות בשאיפה לעומת לקיחת תרופה בנוזל הינו הגעה מהירה יותר של חומר התרופה לאיבר המטרה (בדרך כלל הריאות), צורך בכמות קטנה יותר של תרופה והפחתה ניכרת בתופעות הלוואי.

ההבדל בין מתן תרופות בשאיפה דרך האף או דרך הפה לא נבדק עד עתה בתינוקות, ההמלצה המקובלת הינה למתן תרופות בשאיפה דרך הפה ולא דרך האף. המלצה זו מבוססת על ניסויים במבוגרים ומתבגרים בהם התברר, כי לקיחת תרופה בשאיפה דרך האף פחות יעילה לעומת שאיפה דרך הפה, מאחר ומתן התרופה דרך האף מביא לירידה בכמות התרופה המגיעה לריאות.

הורים רבים המכירים המלצה זו הביעו חששם, כי הטיפול באינהלציה לתינוקות אינו יעיל דיו. חששם זה התבסס על כך שתינוקות רבים המקבלים טיפול בשאיפה מתנגדים להנחת מסיכת מכשיר האינהלציה על הפנים ונזקקים להרגעת התינוק באמצעות מוצץ. השימוש במוצץ אמנם מאפשר לרוב מתן הטיפול באינהלציה אך גורם לכך שבעת מציצתו הנשימה אינה מתבצעת דרך הפה אלא דרך האף, בניגוד להמלצה המקובלת. כאמור, בניסוי החדש, ראשון מסוגו, של פרופ' עמירב נתגלה, כי המלצה זו אינה תקפה בכל הנוגע לתינוקות עד גיל שנה וחצי.

פרופ' עמירב פיתח ובנה מודלים המדמים באופן מדוייק את דרכי הנשימה של תינוקות בגילאים חצי שנה, שנה ושנה וחצי. דרך מודלים אלו, שתוכננו ונבנו בטכנולוגיות תעשייתיות מיוחדות, על פי תצלומי CT של תינוקות ניתן להעביר תרופה בשאיפה דרך האף או דרך הפה ובכך לדמות את מה שקורה במציאות אצל התינוקות מבלי לנסות את התרופה בתינוקות עצמם ולא לחשוף התינוקות לקרינה או לבדיקות מיותרות.

התרופה העוברת במודל נאספת בפילטר מיוחד המאפשר לבחון את כמות התרופה שהגיעה ל"ריאות" בכל אחת מן השיטות.

להפתעת צוות החוקרים בראשותו של פרופ' עמירב, הסתבר שבתינוקות עד גיל שנה וחצי קיימת עדיפות למתן התרופות דווקא בנשימה דרך האף ולא בנשימה דרך הפה. ממצא זה מאושש בפעם הראשונה בצורה מחקרית תצפיות של הורים ורופאים רבים, כי ניתן לתת תרופות בשאיפה גם כאשר התינוק מוצץ, ללא חשש מירידה ביעילות הטיפול.

 

Exit mobile version