צפת זוכרת את הנופלים: בית "יד לבנים" יקום בעיר בתרומת משפחת אדרעי

אחרי עשרות שנים ללא מרכז הנצחה ומורשת לנופלי העיר צפת יוקם מרכז הנצחה באמצעות תרומה ממשפחת אדרעי לזכרו של רפאל אדרעי ז"ל שנפל במלחמת העצמאות

מנציחים את הנופלים בצפת.

ערב יום העצמאות ה-74 למדינת ישראל, אחרי שנים של ציפייה, שנים בהן בעיר כמו צפת, אשר שכלה את מיטב בניה יוקם  בית "יד לבנים" להנצחת זכרם של הנופלים במערכות ישראל יוקם בעיר צפת. הפרויקט יוצא לדרך בעידודו ובסיועו של ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה, בעצמן בן למשפחה שכולה, ובזכות יוזמה אותה הוביל רפי אדרעי הקרוי על שם דודו רפאל ז"ל שנפל בקרבות מלחמת השחרור.

משפחת אדרעי ובראשם האח רפי אדרעי יזמה והגתה את המחשבה והחליטה לקחת על עצמה כבר ת שלב התכנון על מנת לקדם את הפרויקט במהירות האפשרית.

הסיפור של משפחת אדרעי משולב בדברי ימי ארץ ישראל ומדינת ישראל – דור עשירי בארץ, עמוד התווך של הקהילה בצפת ומגדלור של נתינה לזולת. משפחת אדרעי, שכאמור שכלה את רפאל ז"ל ב-1948, מהווה מופת לציונות ערכית ושורשית, הכרוכה במסורת היהודית ובאהבת המולדת, כפי  שמשתקף גם מסיפורו של רפאל עצמו.

כמו רבים מחבריו, ראה רפאל אדרעי את הבריטים עוזבים את צפת כמה שבועות לפני הכרזת העצמאות ומוסרים את הבניינים הגבוהים לידי הערבים, שמיהרו להניף עליהם את דגלי סוריה. אדרעי,שהבין את גודל הפגיעה המורלית ואת היכולת שלה לפגוע במוטיבציה של הלוחמים בשדה הקרב, עבר מבית לבית עד שהשיג דגל ישראל מאולתר, עלה לגג בית המלון שעמד בסמוך למבנה המשטרה הבריטית, חיבר תורן ותלה עליו את דגל ישראל תוך כדי שהוא סופג אש תופת. בעיתון שיצא לאור באותה העת בעיר, תואר המקרה ככזה שנטע רוח חדשה במגיני העיר, שהיו בנחיתות מספרית ולוגיסטית. עם שחרורה  של צפת, עבר רפאל לגזרת הנגב, שם לחם ונפל כגיבור למען עצמאות ישראל.

"התגייסנו, שלושת האחים לבית מזל ואחינועם אדרעי ז"ל, לנצור, להוקיר ולהנציח את זכר הנופלים בני צפת, ובהם  רפאל אדרעי ז"ל, דודנו", מסרו האחים רפאל, איל ומשה אדרעי, וציינו, "אנחנו רואים בפעילות זו שליחות וזכות גדולה, הן להנצחת זכרם של הלוחמים ועוז רוחם, והן בתיעוד ההיסטוריה שלהמאבק היהודי בארץ ישראל לדורותיו".

Exit mobile version