צפת לא מוכנה לרעידות אדמה – דוח מבקר המדינה

בחודשים מאי עד דצמבר 2022 בדק משרד מבקר המדינה את אופן היערכותן של הרשויות המקומיות לרעידת אדמה. הבדיקה נעשתה בחמש הרשויות המקומיות בית שאן, טבריה, צפת, קריית שמונה וחצור הגלילית, אשר בהיותן שוכנות לאורך השבר הסורי-אפריקאי נשקפת רמת סיכון גבוהה להתרחשות רעידת אדמה עוצמתית בתחום שיפוטן.

יישום תמ"א 38 ברשויות מקומיות בפריפריה

תמ"א 38 לא יושמה בעיר צפת, אף שהיא נמצאת באזור המועד להיפגע קשות מרעידת אדמה, ואף שתמ"א 38 הייתה התוכנית העיקרית ליישום מדיניות הממשלה לחיזוק מבנים זאת בשל התבססותה של התוכנית על מודל כלכלי, ולפיו יישומה מעלה את שווי הנכסים באזורים שבהם ערך הקרקעות גבוה.

עיריית צפת מסרה בתשובתה כי היה ניסיון אחד בעבר ליישום תמ"א 38 במבנה בתחום העיר, אך הוא נכשל מכיוון שהתברר שהתוכנית אינה מתאימה לפריפריה עקב חוסר כדאיות כלכלית ליזם.

חיזוק מבנים על ידי משרד השיכון

אף שמשרד הבינוי והשיכון יוזם חיזוק מבנים במסלולים שונים ומגוונים בהתאם לתקציב המוקצה לו, נכון למועד הביקורת חוזקו רק 84 מתוך 1,208 (7%) המבנים המיועדים לחיזוק בעיריות בית שאן, טבריה, צפת וקריית שמונה ובמועצה המקומית חצור הגלילית. התקדמות חיזוק המבנים בקצב זה תוביל לכך שיידרשו עשרות שנים להשלים את חיזוק כלל מבני המגורים שיש סכנה מוחשית ומיידית שלא יהיו עמידים בפני רעידת אדמה בעוצמה גבוהה.

מיפוי המבנים הטעונים חיזוק

אף שבשנת 2018 מיפה פקע"ר 1208 מבנים הטעונים חיזוק בעיריות בית שאן, טבריה, צפת וקריית שמונה ובמועצה המקומית חצור הגלילית ואף על פי שמידע זה היה בידי רשויות אלה, לא נמצאו אסמכתאות המעידות כי הן משתמשות בו לקידום חיזוק המבנים הטעונים חיזוק בתחום שיפוטן בהתאם לממצאי המיפוי.

זכויות היוצרים במפת הרקע: Sources: KADDB, RJGC, Esri, © OpenStreetMap contributors, HERE, Garmin, Foursquare, METI/NASA, Airbus DS, USGS, NGA, NASA, CGIAR, N Robinson, NCEAS, NLS, OS NMA, Geodatastyrelsen, Rijkswaterstaat, GSA, Geoland, FEMA, Intermap and the GIS User Community. Copyright © 2020 Esri and its licensors.

עיריית צפת מסרה בתשובתה למשרד מבקר המדינה מפברואר 2023 (להלן – תשובת עיריית צפת) כי טרם נעשה שימוש במיפוי שעשה פקע"ר, וספק אם ייעשה בו שימוש בעתיד מאחר שלעיריית צפת אין תקציבים לתכנון ולביצוע.

תוכנית אופרטיבית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה

אף שפקע"ר מיפה עבור ועדת ההיגוי את המבנים הטעונים חיזוק בפני רעידת אדמה בתחומי שיפוטה של עיריית צפת , נכון למועד סיום הביקורת לא הוכנה תוכנית אופרטיבית, ובכלל זה לא נקבעו המקורות התקציביים למימונה, לטיפול בחיזוק כלל המבנים שאותרו ולהתאמתם להתמודדות עם רעידות אדמה.

עיריית צפת לא ביצעה בתחום שיפוטה סקר עצמאי למיפוי מבנים הנמצאים ברמת סיכון גבוהה להיפגעות מרעידת אדמה.

עיריית צפת: נמצא כי העירייה לא הכינה סקר סיכוני רעידות אדמה ראשוני בתחום שיפוטה. בהתאם לכך, בתוכנית מתאר מקומית לתכנון מתחם מגורים בשטח של כ-600 דונם, תוכנית שעל פיה אמור להיבנות מתחם המשלב מגורים חדשים מסוגים שונים, אשר מסדירה מבני מגורים מתוכניות תקפות, לרבות הקמת מוסדות חינוך וציבור שכונתיים ואזוריים, תוכנית בהיקף של כ-1,102 יחידות דיור בתמהיל מגוון – לא נמצא סקר סיכוני רעידות אדמה כמתחייב.

כבישי גישה וגשרים

בתיק האב של עיריית צפת נקבע כי יש סיכון שאם תתחולל רעידת אדמה הן ינותקו מהבחינה התחבורתית – בגלל חסימת כבישי הגישה לעיר.

עיריית צפת: יש שתי דרכי כניסה לעיר צפת: מדרום באמצעות כביש 89 ,הנמצא באחריות נתיבי ישראל, ומצפון באמצעות כביש 8900 ,המשרת את כל השכונות החדשות ואת הבאים מראש פינה ומכיוון עין זיתים. כביש הכניסה הצפוני נמצא במצב של שקיעה ואף הוא הועבר לאחריות נתיבי ישראל.

עיריית צפת מסרה בתשובתה כי רעידת אדמה עלולה לנתק את העיר מעורקי התחבורה בדקו את כניסת העיר הראשיים המחברים אותה לסביבתה. לדברי העירייה, נתיבי ישראל 113 הצפונית )רחוב העצמאות(, ונמצא כי כביש זה כולו יקרוס בעת התרחשות רעידת אדמה. בעניין הכניסה המערבית מדובר בכניסה חדשה, אולם כל יתר הכבישים הפנימיים יקרסו ולא תהיה גישה לשכונות שנפגעו ברעידת אדמה.

מבנה עיריית צפת

אף שעיריית צפת שוכנת במבנה שנבנה לפני שנת 1980 ולא חוזק בפני רעידות אדמה, הרשות לא יזמה כל מהלך כדי לקדם את חיזוק המבנה שבוא היא פועלת.

עיריית צפת מסרה בתשובתה כי מבנה העירייה נבנה בשנות השישים של המאה העשרים ושוכן על צלע הר , וכי "הוא יקרוס" בהתרחש רעידת אדמה. לכן היא פועלת עם הדיור הממשלתי להכנת תב"ע "שבה תועבר העירייה, אולם אין הדבר בידנו אלא תלוי בדיור הממשלתי".

חיזוק מבני בתי ספר בפני רעידות אדמה

לא בוצע חיזוק בכ-70% מבתי הספר המיועדים לחיזוק, ועקב כך במועד סיום הביקורת חוזקו בפועל 16 מתוך 54 בתי הספר המיועדים לחיזוק בתחום השיפוט של עיריות בית שאן, טבריה, צפת וקריית שמונה ובתחום שיפוטה של ה מועצה המקומית חצור הגלילית.

עיריית צפת חיזקה רק כ-17% ממבני בתי הספר שבתחומה, בעיריית צפת טרם חוזקו 10 מתוך 12 בתי הספר שנקבע שיש לחזקם.

קצב התקדמות חיזוק המבנים בעיר צפת איטי, וכי אף שהרשויות המקומיות שנבדקו ערות למצבם הפיזי של בתי ספר הרבים הטעונים חיזוק מיידי בפני רעידת אדמה בתחום שיפוטן, רק כ-30% מבתי הספר האלה חוזקו כנדרש.

עיריית צפת מסרה בתשובתה כי עד כה בוצע חיזוק בית ספר אחד (ובית ספר נוסף ממתין למכרז לביצוע). זאת ועוד, כל נושא חיזוק מבני החינוך תלוי בהכנת תוכנית מתאימה ובתקצוב משרד החינוך.

ביטוח נכסים בפני רעידת אדמה

עיריית צפת מבטחת את נכסיה באמצעות חברות פרטיות שהן התקשרו עימן במגוון ביטוחים עבור נזקים שעלולים להיגרם בתחומי שיפוטן, ובין היתר ביטוח מפני רעידות אדמה.

הנגשת מידע לציבור

לעיר צפת יש הודעות נצורות בעברית, ומאחר שהן לא תורגמו לשפות אחרות לא ניתן מענה לכלל תושביהן כנדרש בתיק האב לחירום.

עיריית צפת מסרה בתשובתה כי הודעות נצורות הן תבניות בלבד, ומטבע הדברים חלים בהם שינויים משמעותיים עם כתיבתן בהתאם לתמונת המצב או לסוג האירוע. לעיתים הנוסח משתנה גם בהתאם לאמצעי המדיה שבהן הן מתפרסמות )אמצעים דיגיטליים, מסרונים, הודעות טלפוניות וכו'(. לפעמים הנוסח עובר שינויים בהתאם לקהל היעד המגוון בעיר. על כן, בעיתות חירום הודעות חירום קיימות מתורגמות בזמן אמת, על ידי צוות דוברי שפות, הפועל עם העירייה בעיתות אלה, בשפות אנגלית, רוסית ואמהרית.

הכשרת בעלי תפקידים לאירוע חירום במסגרת המכללה הלאומית לאיתנות

בעיר צפת 14% מבעלי התפקידים בעיר המאיישים את המכלולים לא השתתפו בהכשרה ייעודית.

עיריית צפת מסרה בתשובתה כי שישה משמונת המכלולים שלה ביצעו השתלמויות של המכללה לאיתנות לאומית, אך עקב שינויים פרסונליים ותחלופת עובדים בעירייה יש צורך להשלמת השתלמויות של מנהל הלוגיסטיקה שעתיד לצאת להשתלמות במאי 2023 ושל מהנדס העירייה שצפוי לצאת להשתלמות הקרובה.

מוכנות לתרחישי חירום

בביקורות בנושא היערכות לעת חירום שביצע פקע"ר משנת 2021 ועד מועד סיום הביקורת בדצמבר 2022 נמצא כי בעיר צפת הטיפול במחסני החירום, זיוודם ותחזוקתם לוקים בחסר, ובאופן המעלה חשש לגבי יכולתן להעניק סיוע לתושביהן בהתרחש אירוע חירום, לרבות רעידת אדמה בעצימות גבוהה.

נמצא כי בעיר צפת אין תקציב ייעודי להיערכות לרעידת אדמה. כמו כן, עיון בדוחות הכספיים מעלה ספק אם תקציב הג"א הרשותי שלה, שהסתכם בעיריית צפת ב- 1,165,000 ש"ח יש בו כדי לספק את צורכי היערכותן לרעידות אדמה.

בפקודת העיריות נקבע כי על כל עירייה להקים ועדת מל"ח (משק לשעת חירום) מקומית, וכי העירייה תעשה את כל הדרוש להכנתו של המשק לשעת חירום ולהפעלתו אותו זמן. הוראות דומות נקבעו בצו המועצות המקומיות ובצו המועצות האזוריות. על פי דיני הרשויות המקומיות, ראש הרשות המקומית ישמש גם ראש ועדת מל"ח המקומית.

עיריית צפת: העירייה הקימה ועדת מל"ח. מעיון בפרוטוקולים של דיוני הוועדה בשנים 2018 – 2022 עלה כי אומנם הוועדה דנה בהתמודדות העירייה עם תרחישי חירום כגון מלחמה, פגעי מזג האוויר ושלגים אך נמצא כי היא לא דנה בהתמודדות העירייה עם רעידות אדמה ובכלל זה לא דנה במוכנותה של עיריית צפת להתמודדות עם רעידת אדמה לנוכח המאפיינים הייחודיות של עיר זו .

עיריית צפת: לרשות העירייה עומד מחסן חירום שגגו בנוי מאסבסט רעוע, העלול להיות מפגע בטיחותי ותברואתי חמור.
בפברואר 2022 קיימו נציגי משרד הפנים בלוויית נציגי משרד הבינוי והשיכון ונציגי פקע"ר ביקור בעירייה, ובביקור נדון נושא היערכותה של הרשות לרעידת אד מה והכנתה לאירוע. ממכתב מטעם קב"ט העירייה שסיכם את הביקור עלה כי נדרש שיפוץ של המחסן הקיים, בעלות של כ-800,000 ש"ח, וכן נדרשת תוספת בנייה להגדלתו בהיקף של 500 מ"ר נוספים, בעלות שנאמדה בכ-2 מיליון ₪.

במהלך הביקור במחסן ציין קב"ט העירייה לפני צוות הביקורת כי שטחו של המחסן לא מספיק לאחסון כל הציוד הנדרש לעירייה בהתרחש אירוע חירום, ולכן לא ניתן להכניס לתוכו ציוד נוסף, והדבר עלול לפגוע בהיערכות העירייה לאירוע חירום. ביוני 2022 נמסר לצוות הביקורת כי העירייה חיפשה בעבר מקום להקמת מחסן נוסף, אך היא לא הצליחה לאתר בתחום העיר צפת בניין שיכול להתאים למחסן כזה.

עיריית צפת מסרה בתשובתה כי עקב קשיי תקציב עדיין לא בוצע השיפוץ וההגדלה שיתאימו לצורכי החירום של העיר.

קישור לדוח המלא:
https://www.mevaker.gov.il/sites/DigitalLibrary/Documents/2023/SpecialReports/2023.3-SpecialReports-100-Earthquakes.pdf

Exit mobile version