שוב עיריית צפת הרסה את אוהל התפילה של חסידי ברסלב בעיר

הלם ותדהמה בקהילה החרדית בצפת בכלל ובקרב אנ”ש בפרט: ביום שישי האחרון צפת החרדית געשה ורעשה בעקבות פירוק אוהל תפילה והריסת יציקת בטון שנועדה לבניית בית הכנסת הזמני של חבורת ‘אהבת עולם’ דחסידי ברסלב בראשות הגאון רבי יצחק אבוחצירא שליט”א ברחוב קרן היסוד בעיר.

בצעד תמוה, שלחה העירייה דחפורים להרוס את היציקה עד היסוד, וזאת מבלי לנסות להגיע לכלל פתרון מול עשרות המתפללים שנותרו ללא מקום תפילה. יש לציין כי בעיתוי כואב מדובר ביום י’ באב, שבו נשרף בית המקדש.
בית הכנסת שנהרס שימש קהילה גדולה המונה כ-150 מתפללים מעשרות משפחות מצפת, ומתאפיין בסגנון תפילה ייחודי בשירה ובזמרה, ובקירוב לבבות נדיר בדרך רביה”ק ותלמידיו, ובשל כך משך אליו מתפללים מכל רחבי העיר.

כבר לפני שנה פנתה הקהילה לעירייה בבקשה מסודרת להקצות לה מקום תפילה מסודר. ויצוין כי ראש העיר השתתף מספר פעמים בתפילות יחד עם בני הקהילה, שהתקיימו בחוה”מ פסח וסוכות ביישוב קדיתא הסמוך, והצהיר כי הוא יסייע לקהילה לאתר מקום תפילה בצפת, עיר מגוריהם של המתפללים.

משראו המתפללים כי הזמן חולף ודבר לא מתקדם, ובמקביל עודדה העירייה תפילה במרחב הפתוח בשל עידן הקורונה, החליטו לבנות אוהל ארעי וזמני, בשטח אדמה ציבורי שאינו משמש למעבר אדם, וגם לא צפוי לשמש למאומה בשנים הקרובות.

לצד עשרות אוהלי תפילה שהוקמו בחודשים האחרונים בשטחים ציבוריים, גם אוהל זה שימש כמקום תפילה לעשרות רבות של מתפללים, אך משום מה מיומו הראשון קיבלו המתפללים מכתבים עם צווים המחייבים לפנות את בית הכנסת. המתפללים פירקו את האוהל מספר פעמים, לאחר שבכל פעם הובטח להם שהנושא יוסדר בתוך ימים, אך בפועל דיבורים לחוד ומעשים לחוד.

בקרב המתפללים עלה חשש כי מדובר ברדיפה בשל חשבון אישי של ראש העיר מול אחד המתפללים המחזיק במקומון שלא נכנע לתכתיבי העירייה.

ידיד של הקהילה מחו”ל, שהתפלל במקום וראה את התנאים הקשים, החליט לתרום סכום כספי במטרה להכשיר את הקרקע מתחת לאוהל לצורך בנייה קלה, ולבניית מערכת מיזוג לרווחת המתפללים בימים החמים. אך שעות בודדות לאחר היציקה נשלחו למקום דחפורים, שבמשך שעות הרסו את היציקה, באופן שלא יהיה ניתן להציב את האוהל במקום גם בעתיד. וכך נמשכה החרפה עד להתערבות המשטרה, שעצרה את מסע ההרס והחורבן.

לדברי המתפללים הריסת היציקה, הותירה אותם בנזקים קשים של עשרות אלפי שקלים.

כזכור לפני מספר שנים הרסה עיריית צפת קראוון של בית הכנת ‘אור הצדיק’ של חסידי ברסלב בעיר, והותירה קהילה שלימה ללא בית הכנסת. הדבר ימר קרע עמוק בין ראש העיר דאז אילן שוחט למגזר החרדי בעיר, מה שהוביל ככל הנראה לסיום כהונתו בבחירות.

גם כעת הריסת בית הכנסת יצרה משבר בין ראש העיר המכהן שוקי אוחנה לבין המגזר החרדי, שכואב את חוסר התחשבות העירייה בקדשי ישראל, ובצרכי המגזר החרדי.

תגובת העירייה: “המבנה המדובר הוא מבנה לא חוקי שנבנה לפני חודשים רבים בלי אישורים כלל. כבר לפני כחודשיים העירייה הודיעה שהמבנה (אוהל) לא יוכל להישאר כשהוא לא חוקי. לבקשת המתפללים המקום נשאר עוד מס׳ שבועות ובמהלך הימים האחרונים האוהל פורק על ידי המתפללים. כעת לאחר שהאוהל פורק על ידי המתפללים ובהמשך לתלונה של תושבי השכונה למשטרה, פורקה גם יציקת הבטון בהתאם לצו הריסה והתלונה”.

לכתבה באתר אומן שלום

Exit mobile version