תלמידי החינוך המיוחד ייסעו לקרית שמונה

Sample image
Sample image

תלמידים מצפת הזקוקים למסגרת של חינוך מיוחד נאלצים לנסוע למרחקים, משום שאין בעיר אף מוסד חינוכי מתאים עבורם. בבית הספר היחיד בעיר המיועד לבעלי צרכים מיוחדים, 'אור חוכמה', לומדים פחות מ-50 ילדים, והוא שייך למגזר החרדי.

השאר נוסעים למקומות מרוחקים, למשל לבית הספר 'רננים' בקרית שמונה. על פי המדיניות של משרד החינוך, בתי ספר לחינוך מיוחד הם בתי ספר על-אזוריים, שתפרוסת היישובים המשויכים אליהם חורגת מגבולות אזורי הרישום של בתי הספר הרגילים.

זאת משום שבאזורי הרישום של בתי הספר הרגילים, אין די תלמידים שזקוקים לחינוך מיוחד, ולכן מאחדים כמה אזורי רישום לצורך זה. כך למשל בית הספר רננים בקרית שמונה קולט תלמידים מכל אזור אצבע הגליל ורמת הגולן.

אבל למרבה הפלא, בעיר צפת, שאוכלוסייתה מונה 30 אלף נפש, 7,000 איש יותר מזו של קרית שמונה, אין בית ספר לחינוך מיוחד.

בעבר דווקא היה בית ספר כזה אך הוא נסגר, ומאז התלמידים, כולל ילדים בכיתות א'-ב', צריכים לנסוע למרחקים כדי להגיע לבית ספר המתאים לצרכיהם.

המחסור בבית ספר מהסוג הזה בצפת נכון הן לגבי המגזר החילוני והן לגבי המגזר הדתי חרדי. בגלל המחסור הזה הוקם ביוזמה פרטית בית ספר לחינוך מיוחד בשם 'אור חוכמה', הקולט תלמידים מהמגזר החרדי. אבל בית הספר הזה מוגבל מבחינת המבנים שבו לפחות מ-50 תלמידים.

מכיוון שמדובר בבית ספר קטן, חלק מהתלמידים השייכים למגזר החרדי צריכים להרחיק עד לבתי ספר לחינוך מיוחד ביישובים רכסים וכפר חסידים באזור מפרץ חיפה.

מורה שעבדה בחינוך המיוחד בצפת אומרת: "זה בלתי סביר שילדים קטנים ייסעו שעה ויותר לבית הספר. אני לא מבינה למה צריך לטרטר אותם כל כך רחוק.

"ילדי צפת ראויים לבית ספר לחינוך מיוחד ראוי לשמו. הגיע הזמן שיוקם בית ספר כזה על ידי משרד החינוך ולא על ידי עמותה פרטית. אפשר לחלק אותו לחטיבות – חילונית, דתית וחרדית, תחת סמכות מקצועית אחת ובפיקוח מלא של משרד החינוך, העיקר שהילדים לא יטורטרו שעות בדרכים".

גם סגן ראש עיריית צפת, משה אוחיון, מודע לבעיה: "יש אישור עקרוני לבניית בית ספר חדש באזור ואדי חמרה, אבל זה יכול לקחת שנים עד שהוא יושלם. כיום יש בצפת צורך גדול במוסד לחינוך מיוחד.

"לצערי רוב התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים לומדים מחוץ לצפת, חלקם במקומות מרוחקים מאוד", אמר אוחיון השבוע והוסיף:. "זו גם מעמסה תקציבית גדולה על העירייה.

כיום עיריית צפת צריכה להקצות ממקורותיה העצמיים שני מיליון שקל להסעות תלמידים. אם ייבנה בית ספר לחינוך מיוחד בצפת, רוב ההוצאה הזו תיחסך".

תגובת משרד החינוך: "כל ילד שעבר ועדת שיבוץ והופנה למסגרת חינוך מיוחד שובץ על פי נתוניו. אין כרגע שום צורך בהקמת בית ספר נוסף. המסגרות הקיימות נותנות מענה לכל ילד על פי צרכיו ולקויותיו"..

Exit mobile version