תקדים בעייתי בבית בעלמין בצפת

בית העלמין העתיק בצפת אסור לקבורה מאז שנת 1962 בעקבות פסק הלכה שניתן על ידי רב העיר האשכנזי דאז, הרב שמחה קפלן והרב הספרדי יהושע פיטוסי.
פסק ההלכה נקבע כי באזור הישן של בית העלמין פזורים אלפי קברים ללא מצבות וללא סימון מדויק של מקום הקבר.

לפני כחודשיים הלך לעולמו בירושלים האדמו"ר מאונגוואר. האדמו"ר כתב בצוואתו כי הרצונו להקבר ליד סבו הקבור בבית העלמין העתיק שבצפת למרות שנפטר בירושלים ומנהג ירושלים שאין מוציאים את הנפטר מהעיר.
חברי בד"ץ 'העדה החרדית' התכנסו והתירו להוציא את מיטתו של האדמו"ר זצ"ל מירושלים והאדמו"ר מאונגוואר הובא למנוחות בסמוך לקברו של מחבר ה"שולחן ערוך", רבי יוסף קארו.

מדובר באזור הסמוך לקברו של ה'בית יוסף' המוקף בקברים, לא הגיוני הדבר שבדיוק בנקודה זו לא קיימים קבורים.

בצפת משערים כי משום שעד כה לא היתה בקשה מפורשת של אדם בשיעור קומתו של האדמו"ר הנ"ל להיקבר בחלק הישן, ההנחה היתה שהאדמו"ר, כפוסק הלכתי המקובל על חוגים רחבים בציבור החרדי, לא יעז להיקבר במקום כזה, אלא אם בדק היטב שאין במקום קבר ישן.

קבורתו של האדמו"ר מאונגוואר יצרה תקדים, ויש החוששים שמכיוון שהסכר נפרץ, השיטפון בעקבותיו בוא יבוא."זה תקדים מסוכן", אומר גורם בכיר בעיריית צפת.

חבר המועצה הדתית, צמח מזוז, חושש שקבורתו של האדמו"ר בבית העלמין העתיק תהווה תקדים לעשיית הון ורווחים מקבורה בבית העלמין המיוחס, "כבר ארבעים שנה לא קוברים שם, אלא שפתאום קמה לה עמותה פרטית שפועלת על דעת עצמה ומוכרת חלקות קבורה במחירים גבוהים. אין ספק שחלקת קבורה בבית העלמין העתיק בסמוך לגדולי עולם כמו האר"י הקדוש, רבי יוסף קארו ורבי משה קורדיברו היא זכות גדולה, אבל מה לעשות, אין מקום לקבור שם. האיסור הוצא על ידי רבני העיר כבר לפני ארבעים שנה, אסור ללכת נגד ההלכה".

Exit mobile version