מי יואשם במחדל רעש האדמה הבא בצפת

צפת אחרי רעש האדמה, 1927(באדיבות אוניברסיטת חיפה)

רעידת אדמה קשה מתרחשת בארץ ישראל כל כ-100 שנים, והאחרונה הייתה ב-1927. סביר שגם אחרי אסון 2027 יתווכחו הפוליטיקאים שלנו רבות על אופי ועדת החקירה שתקום לבחינת המחדלים שקשורים לחיזוק הבניינים ולתפקוד המשרדים הממשלתיים. האם תקום ועדת חקירה ממשלתית שתיקבע על ידי הממשלה והעומד בראשה יהיה עושה דברה? או שמא ועדת חקירה ממלכתית שהעומד בראשה ייקבע על ידי נשיא בית המשפט העליון?

משמיעת הנאומים של ראש הממשלה בנימין נתניהו (כן, כנראה שגם ב-2027 הוא יהיה בתפקיד) ניתן יהיה להבין שהוא באמת ובתמים לא מצליח להפנים את אחריותו למחדל, ולכן הוא ילחם על חפותו עד הסוף. הוא לא יבחין בטענות הסותרות שיעלו מדבריו, הוא יפטיר שאחריותו למחדל תיבדק, אבל יתעקש שהוא האחראי מעתה והלאה לטיפול בנפגעים ולשיפוץ הערים שחרבו.

לא קשה לנחש מה יהיו התוצאות של חקירת שתי הוועדות. ועדת חקירה ממשלתית, שתעלה כמה עשרות מיליוני שקלים, תתחיל בעבודתה תוך שבועות, ולאחר שלושה חודשי דיונים תקבע שהמנהל הכללי של המכון הגיאולוגי אשם. הוא לא התריע השכם וערב על הרעש הצפוי להחריב כמה ערים בישראל. הוא אמנם שלח מכתבים שמזכירים שב-11 ביולי 1927 התרחשה רעידת אדמה קטלנית ושהסטטיסטיקה מצביעה על כך שהאירוע מתרחש כל כ-100 שנה, אבל התרעה ממוקדת לא הייתה. יתרה מכך, יומיים לפני רעידת האדמה הוא טס לחופשת סקי באלפים הצרפתים עם ידידה שלו. כאילו אין מחר.

לכתבה המלאה באתר YNET

Exit mobile version