הקרב על אגרת הכשרות למסעדות בצפת

חבר מועצת העיר צפת יגאל שטרית, ביקש להוריד את גובה התשלום עבור תעודת כשרות למסעדות. תחילה הסכימו חברי המועצה הדתית, אך כעבור יומיים התחרטו. יו"ר המועצה: "רב העיר מחליט בנושא"


מדרחוב העיר צפת
חבר מועצת העיר בצפת, יגאל שטרית, ניהל מו"מ עם המועצה הדתית בעיר על גובה אגרת הכשרות לבעלי המסעדות. ההסכם כבר הושג, אבל כעבור יומיים מצאו במועצה הדתית דרך לטרפד אותו, בכך שדרשו תוספת שעות עבור המשגיחים.

שטרית נבחר לכהן במועצת העיר מטעם סיעת ישראל ביתנו. במקביל להיותו חבר במועצת העיר הוא הבעלים של 'קפה בגדד' במדרחוב בעיר. שטרית החליט מיד עם היבחרו לטפל בנושא שמציק לו כבר זמן רב, והוא עניין גובה האגרה שבעלי המסעדות בצפת משלמים עבור תעודת הכשרות שלהם.

"בזמנו של הרב לוי ביסטריצקי האגרה עמדה על 250 שקלים בחודש בממוצע", אומר שטרית, "כיום אנחנו מדברים על מחיר כולל מע"מ של 924 שקל לתעודת מהדרין, ו-693 שקל לתעודה רגילה".

לפני כחודש שטרית החל בדיונים מול אנשי המועצה הדתית. בשיחות שהתקיימו עם יו"ר המועצה בנימין לגזיאל, והמזכיר רחמים כהן, דרש שטרית להוזיל את האגרה, ולהתאים אותה פחות או יותר לממוצע הארצי.

"במשך שבועיים ראיתי שאין תזוזה מצידם", הוא מספר. "אז החלטתי לדבר בסגנון אחר. אמרתי להם שכחבר מועצה אני זכאי לראות את כל המסמכים הנוגעים להתנהלות הכספית במועצה הדתית. קיבלתי לכך גם גיבוי מראש העירייה, והכנסתי לתמונה גם את מבקר העירייה, גבי וענונו. הוא גם פנה אליהם וביקש לראות את כל המסמכים.

"הם התחילו להילחץ ולהפעיל כל מיני קשרים, אבל לא עזר להם כלום. בתחילת השבוע קיימנו ישיבה ארוכה, ובסופה סיכמנו על הוזלה משמעותית. 550 שקל כולל מע"מ לתעודת מהדרין, ו-450 לתעודה רגילה. המחיר מורכב מ-90 אחוז עלות משגיח ו-10 אחוז עלויות תפעול משרד. עוד סוכם כי המחיר הזה קבוע, והוא ישתנה רק בהתאם לשינויים בשכר הכללי במשק. דבר נוסף חשוב הוא שמעתה, על פי ההסכם, התשלום נעשה ישירות למועצה הדתית ולא למשגיח, והם מחויבים ברישום כל תשלום ובשקיפות מלאה".

אבל לשטרית ציפתה הפתעה ולמחרת הודיעו לו מהמועצה הדתית שהם מבקשים לחזור בהם מההסכם, משום שהם עלולים להיות חשופים לתביעות מבעלי המסעדות, שיטענו כי גבו מהם יותר מדי והם יתבעו החזרים. שטרית לא היה מוכן לקבל את הטענה הזו.

עבר עוד יום ושטרית קיבל הודעה חדשה. "התקשרו אליי מהמועצה הדתית", הוא מספר, "ואמרו לי שהם מתכוונים להגדיל את מכסת השעות הדרושה למשגיח לפיקוח על כל מסעדה ומסעדה. כתוצאה מכך למעשה לא תהיה הוזלה בתעריף למסעדות. הם הסבירו לי שזו קביעה הלכתית של רב העיר שמואל אליהו, ולכן אין להם אפשרות להתערב בכך.

"לי זה נראה כמו תרגיל, שיאפשר להם להמשיך ולגבות מעל למה שסיכמנו. לגבי העניין ההלכתי, במשך שנים הרב אליהו לא אמר מילה לגבי הזמן הנדרש למשגיחים לצורך פיקוח נאות, ופתאום, כשהגענו להסכם על הפחתת המחיר, הוא צץ עם העניין הזה. אני לא מתכוון לוותר להם. אם הם לא יקיימו את ההסכם כרוחו וכלשונו, הם יצטרכו לתת הרבה הסברים לאי סדרים שקיימים אצלם, ויש להם בהחלט ממה לחשוש", אמר שטרית.

תגובת יו"ר המועצה הדתית בצפת, בנימין לגזיאל: "לא הגענו להבנות עם יגאל שטרית, כי אני לא יכול לעשות שום דבר בלי אישור הרב אליהו. הוא היחיד שמחליט בעניינים האלה. הרב אמר לנו שמה ששטרית רוצה לא יכול להתבצע בשטח. אני חושב ששטרית צריך להיפגש ישירות עם הרב. כרגע הרב חולה אז זה יצטרך להתעכב קצת, אבל הם צריכים לסגור ביניהם את הדברים, ואנחנו נבצע את מה שהרב יחליט".

יגאל שטרית מסר בתגובה לדברים כי "דיברתי עם הרב אליהו לפני שישבתי עם אנשי המועצה הדתית. הוא אמר לי תסגור איתם על שכר משגיח פלוס 10 אחוז. זה מה שסוכם בפגישה איתם. אחר כך הם כנראה בדקו את המשמעויות הכספיות ונבהלו".

Exit mobile version