סטודנטים יסייעו בשימור אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים בצפת

ינון שבטיאל וסטודנטים בסיור בצפת

סטודנטים המשתתפים בקורס ללימודי היסטוריה וארכיאולוגיה של צפת במכללה האקדמית צפת, יסייעו בשימור אתרים היסטוריים ומבנים עתיקים בעיר. הקורס, המשלב לימודים תיאורטיים ומעשיים זוכה לעניין רב ושיתוף פעולה של גורמי השימור בגליל.

הקורס, 'צפת בראי התקופות',  נפתח ביוזמתו של ינון שבטיאל, מרצה ללימודי א"י ובתמיכתו של פרופ' אהרן קלרמן , נשיא המכללה האקדמית צפת, מתוך כוונה לעורר את מודעות הציבור למכמניה ההיסטוריים והארכיאולוגיים הייחודיים של צפת. "המכללה עושה מאמצים גדולים לשמר את תרבותה הייחודית של העיר צפת, גם באמצעות החוג לאמנויות, ספרות ומוסיקה", דברי פרופ' קלרמן.

במסגרת הקורס מסיירים הסטודנטים ברחבי העיר העתיקה של צפת, לומדים על מורשתה התרבותית, על אתריה ההיסטוריים ששרדו מאות שנים, ועל הבעיות המתעוררות בשימורם של המבנים העתיקים. הסטודנטים הלומדים בקורס משלבים לימודים תיאורטיים במכללה  ופעילות של עבודה מעשית ברחבי העיר העתיקה, מתוך כוונה ללמוד על ייחודה של צפת ובעיותיה. במהלך הקורס ישתתפו הסטודנטים בחפירות ארכיאולוגיות שיתקיימו בתיאום עם רשות העתיקות, יטעמו טעמה של פעילות שימור מבנה היסטורי בעיר העתיקה ויכתבו עבודת רפרט בעזרת מדריכים המלווים את הקורס במוזיאון המאירי.

"בעיות השימור בעיר הן רבות בעיקר מול ההרס הנגרם לעיתים בלי משים לב, לאתרים ההיסטוריים כתוצאה מפיתוח עירוני מואץ. אחת ממטרות הקורס היא להציג פתרונות מעשיים שיסייעו לגורמים ממלכתיים ומקומיים לשמר את הקיים. הפתרונות יוצגו ע"י סטודנטים במסגרת עבודות הגמר שלהם" מסר ינון שבטיאל והוסיף, כי במהלך תכנון הקורס, נרקמו קשרים מעשיים עם גורמי השימור בצפת בהם: אהרן בוצר, מנכ"ל עמותת "לבנות ולהבנות",  ועם דינה אבשלום גורני ודרור ברשד מרשות העתיקות במחוז הצפון, אשר ברכו על היוזמה והבטיחו את סיועם להצלחת הקורס.

במסגרת זו פתחה ג'ודי המאירי, מנהלת מוזיאון המאירי  את המקום בפני הסטודנטים והעמידה את צוותה לרשותם, כדי לאפשר להם גישה חופשית לארכיון המוזיאון אשר ישמש אותם במהלך הקורס לחקר וכתיבת עבודותיהם.

הקורס זוכה להצלחה רבה בקרב סטודנטים, המרותקים להרצאותיו של ינון שבטיאל על ההיסטוריה של צפת ונהנים מהארכיטקטורה המיוחדת של המבנים והסמטאות, המוצגים בפניהם במהלך סיורם ברחבי העיר העתיקה, וקריית האמנים.

Exit mobile version