הבייבי החדש שלו, בית הספר לרפואה בצפת

בית הספר לרפואה בצפת צפוי לפתוח את שעריו בספטמבר, ועל הרכבת לכרמיאל ועל כביש 6 הוא עובד במלוא המרץ. השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, נהנה מכל רגע

השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, עובד קשה ונשבע שהוא נהנה מכל רגע. הבייבי החדש שלו, בית הספר לרפואה, חצה משוכות ומאבקים, ועל פי התכניות, לפחות על פי תכניותיו של השר, עומד לפתוח את שעריו בצפת בשנת הלימודים הקרובה.

מלבדו, עסוק השר בימים אלה גם ברכבת הכבדה לכרמיאל, בעידוד עולים מצפון אמריקה לבוא אל הגליל, ואפילו בהקמת מכוני כושר. "עובדים, עובדים,

נלחמים", הוא אומר, "אבל בכיף".

אז יהיה בית הספר לרפואה בגליל?

"בוודאי. 70 סטודנטים יתחילו ללמוד בו בספטמבר הקרוב. אחרי חמש שנים הצלחנו לשחרר את הפרוייקט מהפלונטר בו היה נתון. היה מאבק על המיקום, ומאבק גדול ממנו על האוניברסיטה שתפעיל את בית הספר, עד שנבחרה בר אילן. כרגע יש מאבקים על מועד הפתיחה. אני לוחץ לפתוח כבר באוקטובר השנה ולא ב-2011, כמו כוונותיהם של חלק מהאנשים במועצה להשכלה גבוהה.

"הפרוייקט הזה יהפוך את הגליל למשהו אחר. קודמיי ניסו, גם אדרי וגם פרס, אך הדבר לא הסתייע. אני הפעלתי לחץ לא מתון, וגם הבאתי את משרד האוצר לתמוך ברעיון, כדי שיבינו שלא מדובר בפרוייקט של היכלים, ארמונות ובהשקעה של מליארדים. בית הספר יתחיל באופן צנוע ויתפתח.

"הפרוייקט יוקם על 40 דונם בתוך שטח בי"ח זיו, בו יוצבו קרווילות שהבאתי מאתר הקרווילות בניצן. בית הספר ייצר בשלב המיידי 250 מקומות עבודה ויגדל בהדרגה. מספר הרופאים בארץ הולך ומצטמצם והתוספת שלנו תהיה משמעותית. כולנו תקווה שלטווח הארוך הסטודנטים גם יקימו את ביתם בגליל, דבר שישדרג את הקהילות.

"במסגרת הקמת בית הספר גם קיבלנו במשרד החלטה, יחד עם משרד הבריאות, לשדרג את ארבעת בתי החולים בצפון – זיו, פוריה, העמק ונהריה. בבית החולים בנהריה אנחנו מנסים לפעול בכיוון של הפריה ליחידה חוץ גופית".

ומה עם האוניברסיטה עליה מדברים כבר שנים?

"בית הספר לרפואה יהווה עוגן להקמת האוניברסיטה בגליל, כשהמכללות הקיימות יהוו את היסודות. זו תהיה אוניברסיטה רב קמפוסית. אם באוקספורד יש 46 קמפוסים ובבוסטון 10, גם בגליל זה אפשרי.

"תהיה משימה קשה להוביל את האוצר להקים אוניברסיטה יש מאין, ויהיה גם מאבק קשה מול המכללות. הרעיון הוא לשדרג את המכללות לרמה אוניברסיטאית ולאגדן תחת קורת גג אחת. ראשי המכללות תומכים ברעיון. כך נצטרך רק להשלים את הסכום הנדרש לתקצוב סטודנט באוניברסיטה, ולא את כל הסכום."

גם כאן צפוי לשלום מאבק, מכיוון שהאוניברסיטאות האחרות בארץ מתנגדות, ובמל"ג לא אוהבים את הרעיון. נכון להיום, גם בית הספר לרפואה עדיין איננו עובדה מוגמרת. ב־2 בפברואר תתקיים הצבעה סופית של מליאת המל"ג, אז אמור להתקבל האישור הפורמלי. שלום: "אני מקווה שנעבור את זה. אני רואה בכך עוגן אמיתי לאוניברסיטה בגליל".

יש חזון

השר לפיתוח הנגב והגליל מודה כי מצבו של הגליל אינו מזהיר. כביש 6 אינו מגיע אליו, אין בו אוניברסיטה, אין תעשיה עתירת ידע. אבל החזון, להביא 300 אלף איש נוספים לחיות כאן, שריר וקיים. "אני מאמין גדול בתשתיות. הרכבת לכרמיאל וממנה לצפת וקריית שמונה, תחולל פלאים. כרגע אנחנו עושים הכל כדי שכביש 6, שאינו נמצא כלל בתכנית העבודה של משרד התחבורה, ייכנס לתכנון עד כברי".

עבור המובטלים בגליל, כמו גם עבור צעירים שאינם מוכנים להסתפק במשכורות מינימום, השר סילבן שלום אינו איש בשורה כרגע.

"מפעלי היי טק? ננסה להביא. כרגע התמקדתי בבריאות, חינוך ותשתיות. כמו כן אנחנו עסוקים בימים אלה בשדרוג אזורי התעשיה בהשקעה של 30 מליון שקלים, בשדרוג שווקים ובניית שווקים חדשים, ואפילו בהקמת מכוני כושר, הכל במטרה לגרום לצעירים להשאר. בימים אלה פתחנו בגליל מאות כיתות חכמות, כמה עשרות בכל ישוב, צורת לימוד חדישה עם התפתחות טכנולוגית מעניינת.

"ולפני שבועיים השקנו פרוייקט להבאתם לגליל של עולים מצפון אמריקה וקנדה. ניתן להם תוספת לסל הקליטה כדי לשכנעם לבוא לגליל, כמובן עם הכוונה ומעקב. אני שומע מאנשים שיש היום תחושה של שינוי. הגליל נמצא על גלגלים".

לכתבה האתר MYNET

Exit mobile version