לכבוד חגיגות המאה לבית החולים בצפת תערוכת קבע חדשה

אחיות בית החולים מטיילות עם ליווי סתיו 1919

תצלומים היסטוריים מראשיתו של בית החולים, פתיחה- 19 בפברואר 2010, התערוכה תישאר כתערוכת קבע, אוצר התערוכה: איתי בחור, התערוכה פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום.

תערוכת קבע של תצלומים היסטוריים מראשיתו של בית החולים בצפת ועד תחילת שנות האלפיים, תחנך השבוע במרכז הרפואי זיו ובמכללת צפת. שיפוץ התצלומים ואצירת התערוכה נעשו בידי בית ההוצאה לאור של איתי בחור.


בתערוכה יוצגו שלושים תצלומים בכניסה למרכז הרפואי זיו ובמסדרונות המקשרים בין האגף הראשי של המרכז הרפואי למחלקה לטיפול נמרץ ולמחלקת המיון.

תערוכה מקבילה, הכוללת עשרה תצלומים מאוסף התצלומים של המרכז הרפואי זיו, תפתח במקביל במכללת צפת, השוכנת במבנה ההיסטורי שבו החלה פעילותו של בית החולים בצפת.

שתי התערוכות מציגות תיעוד של פעילות בית החולים בצפת בתקופות שונות. התצלומים נאספו מארכיונים, מאלבומים פרטיים ומאוספי עיתונות. התצלומים עברו שיקום ושימור בשל הזמן הרב שעבר מאז צולמו.

חלק מהצילומים המוצגים בתערוכות מופיעים גם בספר "מאה שנה" לבית החולים בצפת, שיושק ב- 24 במארס 2010, במסגרת כנס בנושא ההיסטוריה של הרפואה בצפת ובגליל, שיערך במכללת צפת ביוזמת המרכז הרפואי זיו ובשיתוף מכללת צפת והחברה להיסטוריה של הרפואה בארץ. הכנס הוא חלק מאירועי חגיגות המאה של המרכז הרפואי זיו.


התצלומים המצורפים מוצגים בתערוכה: שניהם משנת 1919, באחד רואים את בית החולים ביום חנוכתו מחדש ביוני 1919, לאחר ש"הדסה" החלה להפעילו, ובשני רואים את אחיות בית החולים מטיילות בהרי צפת השוממים בלוויית שומר חמוש, ששמר עליהן. האחיות לא הורשו לטייל אז לבדן, בגלל המצב הלא-בטוח באזור לאחר מלחמת העולם הראשונה. באותם ימים הוחזק בית החולים על ידי אנשי המשלחת הרפואית של יהודי ארצות הברית, שקדמה ל"הדסה" בארץ.

שני התצלומים באדיבות איקה יוסוב, שסבתה, רבקה אברהמס, הייתה האחות הראשית של בית החולים בצפת ב- 1919-1920.

Exit mobile version