לראשונה בצפון מת כלב שחוסן מכלבת

לראשונה מת כלב שחוסן מכלבת. המחלה ממשיכה להתפשט בצפון

זה המקרה העשירי של מוות מכלבת מאז תחילת השנה, כולם בצפון הארץ. רוב הכלבים שמתו – חיות מחמד. הווטרינר של צפת: "יש צורך בהסברה, מחכים שימות אדם?"

לראשונה בישראל, מת השבוע ממחלת הכלבת כלב שחוסן נגד המחלה. המקרה, שאירע במושב כפר ברוך שליד מגדל העמק, הוא העשירי בשורת מקרי מוות של כלבים מכלבת מאז תחילת השנה – כולם בצפון הארץ. במקביל להתפרצות כלבת בצפון, מסתמנת מגמה מדאיגה נוספת: במרבית מקרי הכלבת שאותרו בכלבים, מדובר היה בכלבי בית ולא בכלבים משוטטים. אף על פי כן, רבים בעלי הכלבים שאינם מחסנים את כלביהם.

מותו הנדיר של הכלב המחוסן הפתיע את הווטרינרים, שמעריכים כי החיה סבלה מכשל חיסוני. הד"ר רוני עוזרי, סגן מנהל השירותים הווטרינריים ומנהל השירותים הווטרינריים בשדה, אמר כי מדובר במקרה מדאיג. "זו עדיין תעלומה", הוסיף. "מדובר בבוקסרית בת שש שחוסנה באופן רציף במשך חמש שנים. אנחנו נמצאים בעיצומו של תחקיר; אולי מדובר בכשל חיסוני או בתרכיב שלא פעל. זה מקרה שמטריד אותנו".

המקרה הוא נקודת שפל חדשה בהתפשטות הכלבת, בעיקר בצפון; בשנה שעברה התגלו 58 מקרי כלבת בישראל, רובם המכריע גם הוא בצפון. הצטברות המקרים מטרידה לנוכח העובדה שלפני 2009 נע מספר המקרים בין תשעה ל-12. לדברי הד"ר יפעת שמש, שלידיה הגיע הכלב שמת השבוע, "המצב קשה מאוד, קשה יותר ממה שנדמה. יש מגפה באזור שלנו וצריך לתת על כך את הדעת". שמש הדגישה כי "למרות התפשטות המחלה, אין מספיק פרסום בקרב הציבור על כך שיש כלבת באזור, וזה מגיע לידי מצב שלא תמיד חיה שמתה בבית בנסיבות בלתי ידועות מגיעה לבדיקת כלבת".

כלבת היא מחלה נגיפית קטלנית וחשוכת מרפא: מרגע הופעת סימנים קליניים ראשונים בבני אדם או בבעלי חיים, אין אפשרות להציל את החולה. ניתן למנוע את המחלה בבעלי חיים באמצעות חיסון הניתן מבעוד מועד, ובבני אדם באמצעות חיסון לאחר חשיפה לנגיף. הפעם האחרונה שבה מתה בישראל אשה מכלבת היתה ב-2002. לפני כן, ב-1997, מתו בישראל שלושה בני אדם מכלבת.

על פי חוק, כל כלב חייב בחיסון נגד כלבת מדי שנה, על אף שהחיסון תקף למשך שלוש שנים. בחודשים האחרונים כבר הוכרזו כמה יישובים בצפון כ"נגועים בכלבת", ומשמעות הדבר היא כי חיות בית שלא חוסנו נלקחות להשמדה על ידי פקחים.

חרף הסכנה החמורה, מתברר כי מרבית הכלבים שנמצא כי מתו מכלבת היו כלבי בית שלא חוסנו ולא כלבים משוטטים. כך ב-2009, שבה 32 מבין 58 מקרי הכלבת התגלו בכלבים שגודלו בבית, וכך השנה, שבה שישה מעשרה מקרי הכלבת אותרו בכלבי בית. אחד מאותם מקרים התגלה השבוע בצפת – המקרה השלישי בעיר מתחילת השנה – שבה אותרו מקרי כלבת רבים גם אשתקד.

הד"ר רועי דוידסון, הווטרינר העירוני בצפת, ציין כי "כל מקרי הכלבת בצפת, פרט למקרה אחד, התגלו בכלבים שגודלו על ידי משפחות. זה חוסר אחריות משווע של בעלי הכלבים לא לחסן אותם". הד"ר דוידסון הוסיף כי "צריך לעשות מבצע הסברה ארצי. האם מחכים שימות בן אדם, או שאולי יתעוררו רק כשהכלבת תגיע לתל אביב?". הד"ר עוזרי דווקא סבור כי נעשות פעולות רבות להגברת המודעות. לדבריו, "נערכו כבר ארבעה ימי עיון בצפון בנושא הכלבת, מתקיים קשר מתמיד עם הווטרינרים של הרשויות, נעשה פרסום נרחב בעיתונות המקומית והיו כמה פעמים שעברו בשכונות וקראו באמצעות מערכת כריזה לבעלי הכלבים ללכת ולחסן את כלביהם".

Exit mobile version