אבו-מאזן מגלה: ביקרתי בעבר בצפת בחשאי

יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו-מאזן, ביקר בעבר בחשאי בצפת כדי לראות את העיר בה נולד, ואת בית משפחתו – כך הוא גילה בעצמו בראיון אישי שהעניק ליומון אל-איאם לפני כחודש.

בראיון, שפורסם ב-20 ביוני, נשאל אבו-מאזן: אתה ביקרת בבית משפחתך בצפת, לא כן? אבו-מאזן השיב: נכון, הלכתי לשם פעם אחת, ביקרתי את ביתנו בצפת בהיחבא.

מה היו תחושותיך כשביקרת שם? נשאל אבו-מאזן. תשובתו: "חשתי צער כבד והושפעתי בצורה עמוקה, והסתפקתי באותו ביקור. כשהתחלנו בפעילות הפלשתינית היה זה כדי שנוכל ללכת לראות את בתינו ואת ארצנו ואולם התוצאה הייתה מאכזבת מאוד משראינו שהעולם השתנה והבתים השתנו ובתים אחרים נעלמו לחלוטין. החיים השתנו והאדם מוצא את עצמו מוכה בהלם קשה… נסעתי במכונית שאיש אינו מכיר והסתרתי חלק מסימני ההיכר שלי. הסתובבתי בעיר וזכרתי במדויק את המראה שלה, כפי שהוא נטבע בזיכרוני כשהייתי נער. אשתי הייתי איתי בביקור הזה".

לשאלה "האם הלכת ליפו וחיפה?" סירב אבו-מאזן לענות ישירות והשיב: "כמה מהאזורים נשארו כפי שהיו. ישנם כפרים שעודם כפי שהיו, תושביהם יושבים במקומם. ישנם אזורים שנמחקו מעל פני האדמה, למרבה הצער. בנפת צפת היו שמונים כפרים מהם נותרו רק שניים. השאר נמחקו."

יצויין כי לפני כחמש שנים ביקש אבו-מאזן לבקר בצפת בגלוי, אולם עקב איומים של תושבים בעיר, בעיקר ניצולי הטבח במעלות (שבוצע ככל הידוע במימון שהשיג  אבו-מאזן) כי ימנעו בכוח את כניסתו לעיר, הוא ויתר על כוונתו.

יצויין כי בראיון שפורסם אתמול ביומון הירדני אל-ר'ד אמר אבו-מאזן כי הפלשתינים בלבנון הם אורחים ולא יישארו בה, וכי מתן זכויות כלכליות וחברתיות להם אינה קשורה ליישובם מחדש במדינה זו.

אבו-מאזן ציין כי הוא תומך במימוש החלטת לבנון ליטול את הנשק הנמצא מחוץ למחנות הפליטים ובכל החלטה שלבנון תקבל לגבי הנשק בתוך המחנות, משום שהם נמצאים בריבונותה.

העיתון אלחיאת אלג'דידה דיווח לפני שבועיים, ב-6 ביולי, כי בביקור בירדן אמר אבו-מאזן כי "העם הפלשתיני לא יסכים לחלופה למולדתו. ירדן שייכת לאזרחיה, ואין לנו בעיה עם זה… הצד הפלשתיני לא יגיש שום פתרון הקשור לבעיית הפליטים בנפרד מהמדינות המארחות, שלהן יש עמדה, אינטרס ודעה בנוגע לפתרון. הן אלו שאירחו את הפליטים וחובה לשאול אותן ולפצותן על המעמסה שאותה נשאו, בנוסף לפיצויים לפליטים עצמם."

היומון אל-חיאת אל-ג'דידה ציין כי בפגישה זו בירדן, "היו"ר אבו מאזן סבר שאין אפשרות ששישה מיליון פליטים פלשתינים ישובו לבתיהם ואדמותיהם שמהם גורשו בתוקפנות הישראלית בשנת 1948." ע"פ העיתון, אבו-מאזן אמר: "אין מנוס משיבתם של חלק מהם, ואין מנוס מלדון במספר. בשיחות קודמות בתקופת רה"מ הישראלי אהוד אולמרט לא נקבע שיעור [הפליטים החוזרים] אלא היה דיון בנוגע לרעיון [השיבה]… בעיית הפליטים מופיעה ביוזמה הערבית לשלום שקובעת נסיגה ישראלית מהשטחים הערביים הכבושים משנת 1967 והגעה לפתרון צודק ומוסכם לבעיית הפליטים לפי ההחלטה הבינ"ל 194, בתמורה לנורמליזציה." עבאס אמר שבמו"מ עם אולמרט "נידונה בעיית הפליטים בפירוט בלי [להגיע] להסכמה, אך הרעיונות היו ברורים לשני הצדדים".

Exit mobile version