ראיון חג עם הזמר הדתי בן סנוף

האיש שמופיע בהכי הרבה חתונות בארץ, דתיות וגם חילוניות, הוא בן סנוף, חרדי בן 24 מצפת עם הכנסות של שני מיליון שקלים בשנהתחילת ספטמבר, אולם אירועים בתל אביב. השעה 20:20. בעוד עשר דקות אמור להיפתח טקס החופה של דניאל ומלי. את הקישוטים על השולחנות, רימוני חג חסרי מעוף, אף אורח לא יזכור. אבל את זמר החתונות בן סנוף הם לא ישכחו. בגלל הקול, בגלל ההייפ ומשום שהוא איחר בחצי שעה לחופה, שבה היה אמור לשיר בין השאר את שיר הכניסה. הוא נתקל בפקקים לא צפויים בדרך מביתו מצפת לתל אביב. האיחור, באופן מפתיע, לא הטריד את הכלה. אבל החתן כעס מאוד. וגם אמה של הכלה הייתה היסטרית. וגם מפיקת האירוע, שניסתה לסלק את צוות "תרבות מעריב", כי "כולם עצבניים על בן סנוף ואנחנו לא מוכנים לעשות לו שירות פרסומי".
העיכוב ביאס אותם, תסביר לאחר מכן הכלה, כי לא היה להם נעים לעכב אורחים שרצו לעזוב מיד לאחר שבירת הכוס. החתן והכלה קיבלו החלטה דרמטית: להתחיל בטקס בלי שירתו של סנוף כמתוכנן, ולבחור רגע לפני תחילת החופה שיר כניסה חדש מתוך הצעותיו של התקליטן.
צילום: יניר סלע
בן סנוף צילום: יניר סלע

בינתיים, אמרגנו של סנוף קיבל דוח על נהיגה במהירות מופרזת ("אבל השוטר הפחית את הקנס לסכום נמוך, ולא רשם לי נקודות כי הוא זיהה אותי בהתרגשות", אומר סנוף) והוא הגיע באמצע החופה. הפעם, כוכב החתונות לא זכה ליחס הנערץ שלו הוא מורגל, אלא במבטים קרירים. הוא פספס את שיר הכניסה, אבל הספיק להתייצב מתחת לחופה כדי לבצע את "אם אשכחך ירושלים". ואז, ברגע שבקע בראשונה קול הפעמונים של סנוף, קרה קסם. ניצוצות עלו בעיני החתן והכלה, וצמרמורת אחזה בגב הקהל. "הקול המדהים שלו הרגיע אותנו", מסכמת הכלה. "סלחנו לו על הכול".
פעם הסמל של החתונות הישראליות היה רבע עוף. היום זה בן סנוף. לפני עשר שנים הוא היה ילד פלא וכיכב בתכניתו של דודו טופז, אחר כך נעלם  (במקרה הזה טופז לא אשם), התחזק – והתקמבק. סנוף, כולה בן 24 מצפת, נשוי לרעות ואב לבנים בגילאי שנתיים

ושנה, הוציא לפני כשנה וחצי גרסת כיסוי לשיר "אם אשכחך ירושלים" שהפכה ללהיט.
הוא דורג בידי מאה תקליטנים כשיר הישראלי המושמע ביותר בכניסה לחופות חילוניות וגם שירים אחרים בביצועו כמו "שיר למעלות" ו"שערי חופה" זוכים להצלחה גדולה בשמחות, הוא כבש את מצעדי ההורדות הסלולריים, וגם זכה ליותר ממיליון צפיות ביוטיוב. בנוסף, סנוף הוא אחד הזמרים שלהם מספר ההופעות הרב ביותר בחתונות ובשמחות, מספר המגיע עד 30 הופעות בחודש. מהופעותיו ומההורדות בסלולר הכניס, באופן משוער, כשני מיליון שקלים בשנה האחרונה. אבל לרשרוש הכסף בכיסיו של סנוף מתלווה גם צליל מתוק פחות: הרדיו המיינסטרימי החילוני עדיין מתעלם ממנו, רבנים חרדים מחרימים ומנדים אותו, ואת תשוקתן של המעריצות מצנן מנהלו האישי, חברון, מי שלכאורה לא אמור לעודד בנות צורחות, מכיוון שהוא גם חותנו.

בן סנוף אירועים

בן סנוף נולד לזוג הורים חילונים מצפת, ובגיל שבע עבר לבית ספר דתי. הוא בלט בקולו המיוחד כבר בגיל צעיר ואביו השקיע כסף רב בהקלטת שני אלבומיו. במקביל, היה זמר הבית בחתונות ובשמחות משפחתיות. אבל להיטו הראשון "בגן הכוכבים", שאותו הקליט בגיל 14 למילותיו של יואב גינאי וללחנו של צביקה פיק, נקשר דווקא לטרגדיה משפחתית. "ביקשתי מגינאי לקשר את השיר לשנה הקשה מאוד שעברה על אמא שלי", אומר סנוף. "באותה שנה נוראית שני דודים שלי נפטרו, אחד מסרטן והשני בתאונת דרכים, וגם סבא נפטר מזקנה". השיר זכה להצלחה גדולה מאוד במגזר החרדי, והושמע ללא הרף ברדיו קול חי על ידי כוכב הרדיו מנחם טוקר. זה אינו דבר מובן מאליו, כי עד אז במוזיקה החסידית שרו רק שירים עם טקסטים מהמקורות, ולא כתבו מילים מקוריות.
החרדים המפרגנים כנראה לא ידעו ששני יוצרי השיר גם חתומים על הלהיט "דיווה" של הרבנית דנה אינטרנשיונל. ואגב אירוויזיון, מי שתהה לאן נעלם גילי נתנאל קיבל את התשובה באותה תקופה בתוכנית "רשות הבידור" של דודו טופז. מתברר שגילי עבר ניתוח מוצלח להסרת הגלית. או שבעצם מדובר בילד פלא אחר בעל לוק דומה להפליא ומנג'ס הרבה פחות: בן סנוף בהבלחתו הראשונה לתודעה החילונית. סנוף ביצע את הסינגל השני שהוי ציא, "אני ילד קטן"', גם הוא ללחן של צבי קה פיק. טופז הציג אותו כהבטחה גדולה והיה כהרגלו מלא בחן ובטקט: "מה אתה מבין בכלל בבנות, ילד דתי מצפת".
דווקא אז, בגיל 16, כשההשקעה החלה לשאת פירות, החליט סנוף לעזוב את עולם המוזיקה, ו"להתרכז בהתחזקות", כהגדרתו . "הדוד שלי בני שאל אותי 'איך אתה זורק לפח 200 אלף שקל שאבא שלך השקיע?'. אבא שלי ועוד אנשים במשפחה לקחו את עזיבת המוזיקה קשה מאוד".
נקודת מפנה התרחשה לפני כשלוש שנים וחצי, כשהתארס לאשתו רעות, בתו של חברון טרבלסי, שהיה אז מנכ"ל מכללת צפת ועתיד להפוך למנהלו האישי. יום אחד יצאו סנוף וטרבלסי לשוטטות בין סמטאות העיר העתיקה בצפת כדי להכיר טוב יותר איש את רעהו. "חברון שאל אותי 'אתה רציני עם הבת שלי?'", אומר סנוף. "אמרתי 'כן, בטח'. הוא שאל 'ואיך אתה מתכוון להתפרנס?' אמרתי 'השם יעזור'. הוא אמר 'אתה יודע, תצטרכו טיטולים, מיטה, שכר דירה'. אמרתי לו 'השם יעזור'. הוא חזר הביתה ואמר לחמותי 'החתן חמוד, אבל הוא חושב שאני השם. אני מוכן להשקיע בו, אבל לא לפרנס אותו'".
טרבלסי הציע לסנוף לחזור לשיר ושכנע אותו לבצע גרסת כיסוי לשיר "אם אשכחך ירושלים" במסיבת האירוסים. "הביצוע שלו צמרר את הקהל", אומר טרבלסי, שהחליט לממן את הקלטת אלבומו השלישי. "התחלנו להקליט", אומר בן, "וחברון הציע לי להקליט את גרסת הכיסוי ל'אם אשכחך'. אמרתי לחברון שאני לא אוהב את השיר הזה, ולא מעוניין להקליט אותו. הוא התעקש ואמר שאם לא אקליט את השיר הוא לא יוציא את הדיסק".
"אם אשכחך ירושלים" בביצועו של סנוף הפך, כאמור, ללהיט סלולר, להמנון הגדול של החופות הישראליות, וגם הופעותיו של סנוף בחתונות זכו להצלחה גדולה. אפשר להבין למה. בראש ובראשונה, קולו שנשמע כשילוב בין סלין דיון לקינדרלעך. שנית, חזות האבי רך הצעיר שמזמר טקסטים מתהילים בשילוב רמת התקשורתיות וההסתחבקות עם חילונים באה טוב לזוגות המתחתנים שמחפשים זווית יהודית עדינה לחתונה. ושלישית, הייחוד של הקונספט: סנוף מלווה בשירתו את החתן והכלה משלב הכניסה לחופה ועד לאמצע מנת האנטריקוט בקרם פיסטוקים בתוך האוי לם. זאת בניגוד לרוב זמרי החתונות שמופיעים רק בחלק אחד של האירוע.
לבן סנוף יש כמה מעריצות שהיו שמחות להסניף אותו. כשהתארח לפני כמה חודשים בתוכניתו של טוקר ברדיו ירושלים המתינו לו כ-30 בנות חרדיות מודרניות ודתיות לאומיות. מה שמעמיד במבחן את יחסיו עם חברון מנהלו האישי, שהוא במקרה עם חותנו. "אני נכנס לדילמות בקטע הזה", מודה טרבלסי. "יש מצב של מעריצות שרוצות להתקרב לבן. אני מצד אחד כמנהל רוצה לעודד הערצה כלפיו, ומצד שני הבת שלי בראש ואני לא רוצה שמישהי תתקרב אליו. ואני נקרע". סנוף : "למרות ההערצה רמת האמון ביני לבין רעות אשתי היא מוחלטת. עם זאת, לפעמים רעות דורשת שאופיע פחות פעמים בחודש אז אני אומר לה 'דברי עם אבא שלך'".

בן סנוף צילום: יניר סלע
בן סנוף מותגים

למרות ההצלחה האדירה של בן סנוף בחתוי נות, ברשת ובסלולר, התקשורת המיינסטרימית לא התייחסה אליו. אם תשאלו עורכים מוי זיקליים בגלגלצ על אודותיו, סביר להניח שהם יקמטו את המצח ויאמרו: "אתה מתכוון לסנופ דוגי דוג?". הפער הזה מבאס מאוד את זמר החתונות. "ממה התקשורת כל כך פוחדת?", הוא שואל. "הפחד שלהם הוא מזקן ומכיפה גדולה, שאגיד דברים שלא קשורים לאורח החיים שלהם, שאדבר רק על דת. חבל שהתקשורת לא יודעת מי באמת מצליח באירועים ומנותקת ממה שהולך". חריג במגמת ההתעלמות התקשורתית הוא ערו ץ 24, שאירח כבר כמה פעי מים את סנוף ואף יקדיש לו פרק שלם בתוכנית "זמר חתונות" שעורך שבי זרעיה.
בן סנוף מדגיש שהצלחתו הגדולה ביותר היא דווקא בקרב חילונים. אצל חלק מהמגזר החי רדי, לעומת זאת, היחס שונה לגמרי. זה תקופה שהרב השנוי במחלוקת אמנון יצחק יוצא במלחמת חורמה כנגד זמרים דתיים המופיעים בפני קהל מעורב של נשים וגברים. בסוף אוגוסט, בכנס החזרה בתשובה שקיים ביפו, השתלח יצחק שוב במטרות הקבועות שלו, בהם הזמרים יעקב שוואקי וציון גולן, אבל הפעם הוסיף לרשימה שמות נוספים, בהם בן סנוף.
"אלה זמרים שעמדו עלינו לכלותנו והקדוש ברוך הוא יצילנו מידם, כי אלה זמרים פסולים וצריך להוקיע אותם מבית ישראל", אמר יצחק בהרצאתו שהועלתה לאינטרנט. "הם עושים צחוק מהתורה, משתמשים בה בשביל להשיג כסף, כבוד ועוצמה, ודורכים על התורה ברגל של גאווה רחמנא ליצלן". נוסף לכך, כמה רבנים מבני ברק המכנים את עצמם "הוועד לנגינה יהודית" פרסמו באחרונה רשימת זמרים שמופיעים בחתונות מעורבות, ובה מוזכר גם סנוף, והוציאו פסק הלכה שלפיו "אין להזמינם לשיר בשום אירוע… כדי שלא לחזק ידי עוברי עבירה".
סנוף שומע על כך בפעם הראשונה ממני. "אני רוחש כבוד רב לרב אמנון יצחק", הוא אומר. "אבל אני מתייעץ עם הרבנים שלי בכל עניין, וגם הם מקפידים בקלה כבחמורה ללא יוצא מהכלל. הם מכירים את הרוח של העם. חילונים אומרים לי 'לא הכרנו את הדת עד ששמענו את השירים שלך'".
בימים אלה מקליט סנוף את אלבומו השלישי, פופ-רוק עם נגיעות אתניות, בהפקה ובניהול אמנותי של איתי זילברשטיין (שכבר כתב והלחין לסנוף את שיר "ושבו בנים לגבולם" המוקדש לגלעד שליט (ותמיר צור) מפיק אלבומיו של אייל גולן. שניהם ינסו להוציא את סנוף ממיכל החנקן הנוזלי שבו מקפיאים זמרים של להיט אחד. לדעת מנחם טוקר, זה לא יהיה פשוט. "בשביל הציבור החילוני בן סנוף עם הזקן והכיפה נתפס כדוס מדי. ובשביל המוזיקה החסידית הוא לא מיינסטרים חרדי, כי אין לו הברה חרדית והוא לא יכול להתחרות בליגה של יעקב שוואקי. לכן הוא עלול ללכת לאיבוד, וחבל, כי הוא זמר טוב עם רגש".
סנוף הוא גם איש עסקים מחושב ושאפתן. להערכת מקורב לסנוף, הכנסותיו מהופעות בחתונות לשנה הן כמיליון וחצי שקלים (הוא גובה 9,000 שקל להופעה עם פלייבק, ו-23 אלף להופעה עם להקה), והכנסותיו מההורדות של "אם אשכחך ירושלים" בסלולר היו כחצי מיליון שקל בשנה. את חיבתו למסחר הוביל לאפיק נוסף – החודש פתח חנות אופנה בקריית מוצקין ששמה "בן סנוף מותגים". החנות מייבאת מותגים וסנוף טוען כי הוא מוכר אותם במחירים הזולים ביותר, ומשתעשע ברעיון להוציא בהמשך גם מרצ'נדייז על שמו.
אגב, מיתוג, אתה חושש שתמותג כזמר חתונות בלבד?
"אנשים שמזמינים אותי לחתונות רואים בי סלב, ולא ממתגים אותי כזמר חתונות. תשמע, אני רוצה להגיע לקיסריה ויגיע היום לזה. אבל בינינו, הזמרים עושים את קיסריה כדי להצליח אחר כך יותר בחתונות. אצלי החתונות הולכות בקלי קלות. אנשים אומרים לי 'בכל מחיר תבוא לחתונה שלי, העיקר תבוא'".
מה הסיכוי שתשיר במסיבות גירושים?
סנוף צוחק. "מי שמזמין אותי להופעה בכניסה לנישואים, יקבל חמישים אחוז הנחה על הופעה ביציאה מהנישואים שלו. יש לי גם ססמה: בן סנוף – איתך מההתחי לה ועד הסוף".
לכתבה המקורית באתר מעריב
 

Exit mobile version