מאה שבעים ושמונה שנים למסורת בית עבו

יום שישי  הבא ט"ו אייר  17 למאי  12 בצהריים שוב  יגיע קהל רב  מצפת ומכול רחבי הארץ לחצר ההיסטורית  בבית עבו בעיר העתיקה של צפת לטקס הוצאת ס"ת מבית עבו עד לציון רבי שמעון בר יוחאי במירון.

יוסף עבו  דור חמישי למסורת יעמוד על הבמה  ויכריז בהתרגשות  באותו מעמד גם על פתיחת חגיגות ל"ג בעומר ואף יברך את ברכת שהחיינו וקיימנו והגיעו לזמן הזה.לאחר שזכה  להמשיך מסורת עתיקת יומין בת מאה שבעים ושמונה שנים

 מגילת המסורת שראשיתה באבי השושלת המשפחתית בארץ, הרב הקונסול שמואל עבו, שהגיע לצפת מאלג'יר ב-1817 ומפעולותיו   הברוכות הראשונות, גאולת חלקת קבר  הרשב"י במירון מידי הערבים והקמת המצבה ומבנה בית הכנסת הניצבים שם עד היום. לאות הוקרה – העניקה לו הקהילה בצפת ספר תורה על שמו, ובערב ל"ג בעומר 1833 הובל ספר תורה זה לראשונה ברוב הוד והדר מבית עבו לבית הכנסת של    הרשב"י במירון. כך נפתחה מסורת מיוחדת במינה העוברת מאב לבן, זה חמישה דורות ברציפות, המסמלת את פתיחתן  הרשמית של חגיגות ל"ג בעומר בצפת ובמירון

 

ספר התורה יועבר בשירה וריקודים  במשך שעות רבות לאורך הסמטאות העתיקות  עד לכיכר "דניאל" כיכר על שמו של דניאל הרוש ממשיכי המסורת שנהרג בפיצוץ אוטובוס  בשדרות מוריה בחיפה   .

בכיכר  יערך טקס קבלת עול מלכות שמיים ושיירת רכבים  מלווה ע"י המשטרה  תלווה את ספר התורה הקדוש  עד  לכיכר המרכזית במירון משם יועבר שוב הספר בשירה וריקודים עד לארון הקודש בציון הקדוש מבצע   נוסף בו נוטלים חלק בני משפחת עברון   עבו  גאי מתן .בני משפחת מזרחי, ברוך  מזרחי   וחבריו  בני משפחת פרץ ניר פרץ ואחיו  וכמובן צבי עבו וילדיו .

ספר התורה יישאר בציון  רבי שמעון   30 יום ויוחזר על פי המסורת ע"י וותיקי הישוב הספרדי  בניצוח של מאיר המאירי יוסי מזרחי ,אלי אוחנה ,שאול גנון   מוני הרוש ועוד חזרה לארון הקודש בבית הכנסת" הצדיק הלבן" שם הוא נישמר עד לטקס הבא בעוד שנה.

צפת לובשת חג לקראת התהלוכה המסורתית המלכדת את כלל העדות בעיר .ניתן ליראות את בני העדה הטוניסאית שרים ושמחים ואת מאיר חדד המכונה "אורגני "מחלק ערק לציבור, ניתן ליראות   את הזמר דני חדד שר ורוקד את בני בוחניק מתופף את בני העדה המרוקאית צוהלים ואת ורד יצחק הגדול מכולם מוביל את ספר התורה בדביקות ונאמנות מרגשת  .ציבור ענק מלווה את הספר כאשר סוחרים ובעלי חנויות מחלקים שתייה וכיבוד לחוגגים המתברכים   ליד ספר התורה.

גם יוסף עבו עברון מצטרף לקריאה ואומר כי השתתפות בטקס בבית עבו ובתהלוכה יש בה הרבה סגולות וברכות לשנה כולה  ולכן אסור להעדר מתהלוכה זו."צריך ביום שישי לעזוב הכול     ולהגיע לטקס של ספר תורה מדובר בספר קדוש ועתיק ומיוחד שזכות גדולה לחבק אותו ולרקוד איתו.

יצוין כי רפי עבו אף הוא ממשיכי המסורת העלה בשבוע שעבר את בנו דניאל אליהו לספר תורה  בצפת  במסגרת בר מצווה בבית הכנסת "הצדיק הלבן "שם מוחזק הספר במשך כול השנה.

רבה של צפת  הרב שמואל אליהו קורא לציבור להגיע לטקס בלבוש צנוע ולשמור על הפרדה בין גברים ונשים במהלך כול התהלוכה

 

Exit mobile version