ראשי המל"ג: לא ניתן להקים בי"ס לרפואה "על רגל אחת"

למרות ההודעה החגיגית על בחירתה של אוניברסיטת בר-אילן להקים את בית הספר החמישי בישראל לרפואה בצפת, מתברר כי במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) ובמשרד האוצר לא יודעים מהו היקפו התקציבי של הפרויקט החדש ומהיכן יגיעו המקורות הכספיים הנדרשים. יתרה מכך, בעוד השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, הודיע כי הלימודים בבית הספר החדש יחלו באוקטובר הקרוב, מבהירים בכירים במל"ג כי הדבר כלל אינו אפשרי. בינתיים, ראשי הטכניון ואוניברסיטת חיפה, שהפסידו בתחרות על הקמת בית הספר, מותחים ביקורת על ההחלטה. לדברי נשיא הטכניון, הפרופסור פרץ לביא, ההחלטה "נגועה בהרבה פופוליזם וחשיבה לזמן קצר. מדובר בנושא מורכב ומסובך, אך לא הקדישו לו מספיק מחשבה".

לפני כשבועיים, החליטה הוועדה המקצועית שהקימה המועצה להשכלה גבוהה, בראשות אהרן בית-הלחמי, להעדיף את ההצעה שהגישה אוניברסיטת בר-אילן על פני זו של הטכניון ואוניברסיטת חיפה. בשבוע הבא צפויה מליאת המועצה לאשר סופית את העניין.

כמה ימים לפני הופעתם האחרונה בפני הוועדה המקצועית, הופתעו נציגי הטכניון ואוניברסיטת חיפה לקבל מכתב מהמל"ג, שנכתב בו כי "לאור האפשרות שנצטרך להסתפק בתקציב מצומצם מאוד, נבקשכם להציג לנו תוכנית מצומצמת אשר תוותר על תשתיות ועל מרכיבים נוספים בתוכנית המלאה שהצעתם, מבלי לפגוע ברמה, באיכות ובתכנים של בית הספר".

"לא יכולתי להבטיח הרים וגבעות והצבעתי על הקשיים האובייקטיביים. אני חושב שההסתייגויות והביקורת שהעליתי חרצו במידה רבה את גורל ההצעה שלנו", אמר הפרופ' לביא. "כדי שבית הספר יתחיל ללמד באוקטובר, צריך כבר היום לגייס סטודנטים, שאיש לא יודע איפה בדיוק ילמדו, ומורים חדשים – שכרגע אין בכלל מעבדות ומתקנים בשבילם. אי אפשר להקים בית ספר לרפואה בשיטה של ?חומה ומגדל'. זה לא רציני שסטודנטים ילמדו רפואה בקרוואנים".

עם ההודעה על הבחירה בבר-אילן, אמר השר שלום כי "דרשתי מהמל"ג שהנושא יוכרע החודש כדי שכבר באוקטובר 2010 נוכל לפתוח את שנת הלימודים – וכך יהיה". הוא הוסיף כי "אני משוכנע שבית הספר לרפואה בצפת יהפוך למוביל בארץ. הרבה מאוד אנשים וגורמים היו סקפטיים ולא האמינו שאפשר להוביל מהלך כזה בזמן כל כך קצר – והוכחנו שהדבר אפשרי".

ואולם, לדברי בית-הלחמי, אין כל אפשרות שבית הספר יפעל באוקטובר. "השאלה שהופנתה לטכניון על התחלת הפרויקט במסגרת תקציב מצומצמת נבעה מלחץ כבד מהשר שלום, שביקש לזרז את העניינים", אמר, "עד אז האמנתי שאין טעם להתקדם בהחלטות ולצאת לדרך בלי לדעת מה התקציב".

בעקבות הלחץ של השר שלום, הוסיף בית-הלחמי, שהיה בעבר מנכ"ל משרד הביטחון כי "נראה שאפשר להתחיל עם תוכנית דיאטטית', שמוותרת על דברים כמו תשתית גיאוגרפית. למעשה, איש לא העריך עדיין כמה כסף יידרש להכשיר את האזור שנקבע כי בו יוקם בית הספר, בשיפולי צפת".

באשר לתחילת הלימודים, אמר בית-הלחמי כי בקול הקורא, נקבע שהאוניברסיטה שתזכה "תקבל זיכיון לשנה כדי להכין תוכנית מפורטת. אין שום סיכוי שזה יקרה בתוך שנה. לא נרשה לרשום סטודנטים למוסד חדש, עד שלא נדע שהוא יציב ומבוסס ושיש תוכנית לשדרוג בתי החולים". לדבריו, בדיון הקרוב במליאת המל"ג תבקש הוועדה המקצועית לאשר את החלטתה לבחור בבר-אילן, "תוך התניה כי הלימודים לא ייפתחו ללא הסגל הדרוש, שיעבור לגליל, וללא תשתית מספקת".

בית-הלחמי הוסיף כי אף גורם אינו יודע מהו התקציב הכולל הנדרש להקמת בית הספר, ובוודאי מה יהיו המקורות לתקציב. לפי הערכות מינימליות מדובר בהשקעה של למעלה מ-100 מיליון שקלים. "משרד האוצר יצטרך לספוג את ?החור' הזה, שאף אחד לא יודע כעת להעריך את גודלו", הוסיף בית-הלחמי. המודל המגובש מתבסס על כך שבר-אילן תשיג את התרומות הנדרשות להקמת בית הספר במל"ג, ואילו המדינה תממן את שכר הלימוד של הסטודנטים. עם זאת, מציינים גורמים שונים כי "אין עדיין כל תוכנית עבודה מסודרת".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "איננו מעורבים בנושא הקמת בית הספר ולכן איננו בקיאים בפרטים". עם זאת, גורמים באוצר אמרו כי האוצר תומך במתווה המוצע.

מהמל"ג נמסר כי "ברצוננו להדגיש כי המל"ג והוועדה לתכנון ולתקצוב אינן מתכוונות לאפשר פגיעה ברמה האקדמית של בית הספר על מנת לקצר את ההליכים להקמתו. שמירה על איכות ההוראה ומצוינות המחקר, במיוחד בבתי הספר לרפואה, הם תנאי הכרחי בהקמת בית הספר החדש".

מהמשרד לפיתוח הנגב והגליל נמסר כי "התקציב הנדרש לפתיחת בית הספר לרפואה ללימודי השנה הראשונה הוא קטן יחסית. המשרד הגיע להבנה ולהסכמות עם משרד האוצר בדבר פתיחת שנת הלימודים. בנוסף, יש הסכמה עם בית החולים ?זיו' לקבלת שטח בתוך בית החולים, שעליו יוצבו קראווילות שיילקחו מאתר ניצן. כמו כן, יעמיד בית החולים את המבנים שברשותו לפתיחת משרד ומעבדות".

במשרד הוסיפו כי "הוסכם עם משרד הבריאות לשדרג את בית החולים ?זיו', ועם עיריית צפת סוכם על הסבת בית מלון למעונות סטודנטים, אם יידרש. דחיית הפתיחה ל-2011 עלולה להוביל לדחיות נוספות בעתיד. עדיף שכל הגורמים יירתמו למאמץ משותף, במקום ללכת בדרך הקלה של דחייה".

לכתבה באתר הארץ

Exit mobile version